Opening nieuwe Sloelijn
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste Karla, Bert, beste mensen,
Het is goed om weer in Zeeland te zijn! Deze mooie provincie bezorgt mij altijd een soort vakantiegevoel…
Dat goede gevoel wordt versterkt door de opening van de Sloelijn. Karla, die moet jou dubbel voldoening schenken. Je hebt dit project als minister van Verkeer en Waterstaat afgeduwd en nu sta je hier als Commissaris van de Koningin van Zeeland. Concrete projecten als deze zijn voor ons de krenten uit de pap. Mooie plannen, plaatjes en prognoses zijn interessant, maar uiteindelijk gaat het toch om de uitvoering. Die is hier in Zuid-Beveland dik voor elkaar.
Er zijn misschien mensen die denken: waar hebben we het nou eigenlijk over? Drie kilometer rails, 3000 meter, wat stelt dat nou voor? Een beetje wielrenster - we hebben er tijdens de Olympische Spelen in Beijing weer mooie beelden van gezien - legt de drie kilometer al binnen vier minuten af. Het wereldrecord staat zelfs op drie minuten en 24 seconden. Een kort stukkie dus. Maar er worden prestaties van formaat op geleverd.
Datzelfde geldt de Sloelijn: klein in afstand, groot als het om de Zeeuwse belangen gaat. Belangen, die alles te maken hebben met de Zeeuwse havens. Immers, Terneuzen en Vlissingen zorgen voor een kwart van de werkgelegenheid binnen Zeeland. De beide havens verdienen gezamenlijk een bronzen plak als derde Nederlandse havengebied. De havens hebben in 2007 een fantastische groei doorgemaakt van 9 procent, met een record overslag van 33 miljoen ton. Dat zijn hoeveelheden die vragen om een regelmatige afvoer via goede achterlandverbindingen.
Met de nieuwe Sloelijn heeft de haven van Vlissingen die verbinding. Deze spoorlijn is de missing link in het traject Vlissingen-Roosendaal. De oude lijn was niet toegesneden op de grote hoeveelheden goederen die de havens verstouwen. En hij lag aan de dorpen Heinkenszand en Endewege. De bewoners van die dorpen zaten niet bepaald te wachten op extra treinen door hun achtertuin.
Met de nieuwe Sloelijn zijn we in een klap van de problemen af. Na lang wikken en wegen hebben we gekozen voor de milieuvriendelijkste oplossing met de meeste capaciteit. Dat was niet de goedkoopste mogelijkheid. De kosten van deze Sloelijn komen op 56 miljoen euro; een behoorlijk bedrag voor zo’n korte spoorlijn, meer dan achttienduizend euro per strekkende meter. Dat is een héél duur tapijt. Gelukkig doen Zeeland Seaports en de NV Westerschuldetunnel ook een flinke duit in het zakje.
En we krijgen waar voor ons geld. De gelijkvloerse kruisingen verdwijnen, dus de wereld wordt veiliger voor de inwoners van de dorpen aan de oude Sloelijn. Ook Brabant heeft baat bij de nieuwe Sloelijn omdat de beruchte locwissel binnenkort definitief tot het verleden behoort.
Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe Sloelijn de Zeeuwse havens – de ankers van de regionale economie – een flinke impuls zal geven. De keerzijde van de economische medaille is dat het toenemende vervoer ook meer geluid met zich meebrengt voor de gemeenten aan het traject Vlissingen-Roosendaal. Om overlast te voorkomen hebben we 19 miljoen besteed aan innovatieve maatregelen, van raildempers tot geluidsschermen en woningisolatie. Ook doen we proeven om de treinen stiller te maken. De eerste resultaten zijn nu al merkbaar op deze lijn.
Beste mensen,
De nieuwe Sloelijn is goed voor Zeeland en goed voor de economie. En ook de omwonenden kunnen op ons rekenen. We doen er alles aan om hun rust te waarborgen.
Het is zover, de nieuwe Sloelijn is klaar voor gebruik!
Dank u wel.