Antwoorden op kamervragen van Schermers over een operatiestop in twee ziekenhuizen

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

CZ-K-U-2880747

6 oktober 2008

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Schermers (CDA) over een operatiestop in twee ziekenhuizen (2008Z02840 / 2080900550).

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Schermers over een operatiestop in twee ziekenhuizen (2008Z02840/2080900550).

1
Bent u bekend met de berichten over de sluiting van de operatiekamers van de IJsselmeerziekenhuizen?

1
Ja.

2
Hoe beoordeelt u het handelen van de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht in dezen, mede in het licht van de constatering van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) dat de operatiekamers niet aan de eisen voldoen en dat in april jongstleden aan de Raad van Bestuur heeft kenbaar gemaakt?

2
Het is ontoelaatbaar dat deze problematiek al geruime tijd bekend was bij de Raad van Bestuur, maar dat noch ten aanzien van de luchtbehandeling, noch ten aanzien van het regelen en nakomen van het gedrag gericht op infectiepreventie maatregelen zijn genomen door de Raad van Bestuur of medisch specialisten. De heersende cultuur in het ziekenhuis heeft verantwoorde zorg in de weg gestaan. Ik maak me hier ernstige zorgen over en ben van mening dat het op non-actief stellen van de voorzitter van de Raad van Bestuur daarom onvermijdelijk en noodzakelijk was. Daarnaast ga ik ervan uit dat de Raad van Toezicht zich goed laat informeren en niet alleen afgaat op informatie vanuit de Raad van Bestuur.

3
Wat is de bemoeienis geweest van de IGZ tussen april en september?

3
De IGZ is de onverantwoorde situatie op beide operatiekamercomplexen (luchtbehandeling, gedrag rond infectiepreventie) op het spoor gekomen in het kader van het landelijke thematische project "toezicht postoperatief proces" (op 26 en 27 augustus 2008). Naar aanleiding van verontrustende informatie is ook onderzoek gestart naar het peroperatief proces. Dit onderzoek is op 12 september 2008 afgerond. De IGZ heeft hierop direct actie ondernomen.
De Raad van Bestuur was al sinds april 2008 op de hoogte van deze situatie, maar zij heeft hierop geen actie ondernomen. Zij heeft zelfs de meetresultaten van de luchtbehandeling op de OK in Lelystad niet intern bekend gemaakt, maar onder zich gehouden. De Raad van Bestuur heeft noch de Raad van Toezicht noch de IGZ geïnformeerd over deze onverantwoorde situatie.

4
Hoe gaat u ervoor zorgen dat de patiënten uit Lelystad en Emmeloord tijdig zorg van goede kwaliteit krijgen?

4
Zie ook antwoord op vraag 5.

5
Is de bereikbaarheid van zorg van goede kwaliteit voor de patiënten uit het verzorgingsgebied van de IJsselmeerziekenhuizen voldoende gewaarborgd? Wat is de reistijd in acute gevallen van de plaats in het verzorgingsgebied van de IJsselmeerziekenhuizen die het verste weg ligt van de ziekenhuizen in Zwolle, Sneek, Almere en Harderwijk, die de zorg voor de patiënten uit Lelystad zullen moeten overnemen?

4 en 5
Vorige week zijn afspraken gemaakt met de GGD Flevoland over het overnemen van de acute en verloskundige zorg door de omliggende ziekenhuizen binnen de wettelijke norm van 45 minuten. Ik heb hierbij als voorwaarde gesteld dat het noodzakelijke ambulancevervoer voor deze patiënten gegarandeerd moet zijn. Daarbij is ook afgesproken dat voortdurend in de gaten wordt gehouden of de inzet van ambulances in de praktijk daadwerkelijk voldoende is. De IGZ monitort de aanrijtijden en de situatie in de omliggende ziekenhuizen scherp. In de afgelopen dagen heeft de IGZ geen problemen geconstateerd. De IGZ zal uiteraard ook de komende periode scherp toezicht blijven houden.
Ook de regionale ambulancevoorzieningen (RAV) monitoren momenteel een paar keer per dag alle ritten. De conclusie is dat met de huidige capaciteit de RAV de 45 minuten-norm aankan. Op het moment dat men het niet meer aankan, kunnen afspraken gemaakt worden met de zorgverzekeraars om de capaciteit uit te breiden, maar dit is momenteel niet aan de orde.

6
Vindt u het nog verantwoord dat de afdeling verloskunde open blijft, nu er geen keizersneden meer kunnen worden verricht? Zo neen, hoe waarborgt u dan de kwaliteit en bereikbaarheid van de verloskundige zorg voor de patiënten uit het verzorgingsgebied van de IJsselmeerziekenhuizen?

6
De verloskunde heeft in dit traject bijzondere aandacht. Ook op het gebied van de verloskunde is gezorgd voor alternatieve opvangmogelijkheden binnen de wettelijke norm van 45 minuten. Dit geldt zowel voor thuisbevallingen als voor de bevallingen in het ziekenhuis die worden begeleid door de verloskundigen.Omdat er een alternatief is, is plaatsing van een nood-OK-unit volgens de IGZ voor de acute zorg en de verloskunde op dit moment niet noodzakelijk. Dit laat onverlet dat partijen plaatsing wel wenselijk kunnen vinden. Uit de brieven van de verloskundigen en de gynaecologen aan de IGZ begrijp ik dat zij daar een sterke voorkeur voor hebben. Het is belangrijk om te benadrukken dat de IGZ plaatsing van een mobiele OK-unit niet heeft verboden. Als partijen (ziekenhuizen, chirurgen, gynaecologen, verloskundigen, kinderartsen, zorgverzekeraar) in gezamenlijk overleg en in afweging van de verschillende problemen en mogelijkheden plaatsing van een mobiele OK-unit het meest wenselijk achten, dan is dat hun verantwoordelijkheid en hebben ze alle vrijheid om dat te regelen. De IGZ zal dan toetsen of deze unit verantwoord gebruikt kan worden. Net zoals de IGZ zal toetsen hoe de verloskunde verloopt als er géén unit is en de zorg wordt uitbesteed naar de omliggende ziekenhuizen. De komende tijd zullen de beroepsgroepen, ziekenhuizen en zorgverzekeraar deze afwegingen moeten maken.

1) Algemeen Dagblad, 18 september 2008

Toelichting: deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Agema (PVV), ingezonden 19 september 2008 (vraagnummer 2008Z02783 / 2080900410) en van de leden Van der Veen en Bouwmeester (beiden PvdA), ingezonden 22 september 2008 (vraagnummer 2008Z02836 / 2080900510)