Opening uitbereiding Barge Terminal

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

De sector transport en logistiek is de motor van de Nederlandse economie. Honderdduizenden Nederlanders verdienen in deze sector hun brood. Rotterdam is de grootste haven van Europa en we kunnen er de grootste schepen ontvangen. Bovendien heeft de logistieke sector invloed op andere economische sectoren, van land- en tuinbouw tot dienstverlening en van industrie tot telecom- en energiesector. Transport en logistiek zijn – samen met waterbeheer natuurlijk – de economische kracht van Nederland.

Ondanks de zorgen die vandaag leven over de economie, ziet de toekomst van het containervervoer er rooskleurig uit. Het Centraal Planbureau heeft berekend dat de overslag van containers in Nederlandse havens de komende jaren substantieel blijft groeien. Afhankelijk van het economische scenario ligt die groei tot 2020 tussen de 2 en 6 procent per jaar. Bovendien heeft het Havenbedrijf Rotterdam de ambitie om het containeraandeel van de binnenvaart in het totale achterlandtransport de komende jaren verder te laten toenemen. Het containervolume van de binnenvaart neemt hierdoor extra toe. Kortom, het achterland gaat het drukker krijgen.

Vandaag openen we deze prachtige vernieuwde terminal. Op de plaats waar wij nu staan , was een klein jaar geleden nog water. Nu is de kade verlengd, het totale terrein van de terminal met 3 hectaren uitgebreid en er staat een imposante tweede kraan.

Hiermee is Born uitgegroeid tot een internationaal knooppunt waar spoor, water en weg bij elkaar komen. U bent uitstekend toegerust om de stijgende hoeveelheid containers per spoor en per binnenvaart van en naar de zeehavens in Rotterdam en Antwerpen te vervoeren. Hiermee wordt de omgeving van de terminal aantrekkelijker als vestigingsplaats voor bedrijven.

De start van de productie van de Mitsubishi Outlander door NedCar is hiervan het levende bewijs. De onderdelen van dit nieuwe automodel worden in Japan gemaakt, via Rotterdam naar deze terminal verscheept en vervolgens in de fabriek hier in Born geassembleerd voor de Europese markt. Een fantastische aansluiting op de wereldeconomie!

Born levert een belangrijke bijdrage aan de regionale werkgelegenheid en de positie van Nederland als internationale spelverdeler op het gebied van transport en logistiek.

De binnenvaart is een belangrijk onderdeel van ons logistieke systeem. Dankzij de uitbreiding van de terminal krijgt de binnenvaart op de Maas een extra impuls en kunnen we met minder brandstof méér vervoeren. En dát is gunstig, zeker nu de brandstofprijzen stijgen. Meer verkeer over water betekent minder drukte op de weg. Zo bewijzen we dus ook het milieu én automobilisten een goede dienst.

Het kabinet heeft de ambitie om de binnenvaart te laten groeien. Daarbij heb ik het met name over containertransport. Maar deze groei is alleen mogelijk als wij investeren in binnenhavens en inland terminals. Daarom heb ik een subsidieregeling in het leven geroepen voor regionale initiatieven om binnenhavens op te knappen.

Hiervoor hebben we mensen als u – de bestuurders van decentrale overheden en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven - keihard nodig. Want vanuit Den Haag kunnen we u alleen ondersteunen als u wilt investeren. Decentrale bestuurders beslissen over de komst van een terminal of binnenhaven. Productiebedrijven zorgen dat er iets te vervoeren valt. En de vervoersbedrijven zijn degenen die een terminal daadwerkelijk gebruiken.

U bent dus de drijvende kracht achter het succes van de Barge terminal. Door uw doortastende werkwijze en goede onderlinge samenwerking is deze uitbreiding er gekomen. Ik hoop dat andere overheden en bedrijven uw voorbeeld zullen volgen. Hartelijk gefeliciteerd met dit prachtige resultaat!