Maatregelen om functioneren CAK te verbeteren
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Bussemaker van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) ingestemd met maatregelen om de problemen bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK) te verminderen. Een onderzoeksrapport van Berenschot, dat in opdracht van VWS is gemaakt, geeft aanbevelingen om de werkwijze van het CAK te verbeteren. Daarnaast is de kabinetsreactie vastgesteld op de ketenuitvoerbaarheidstoets voor de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg). De kabinetsreacties en de rapporten worden aan de Tweede Kamer aangeboden.
Uit het onderzoek van Berenschot blijkt dat er vooruitgang wordt geboekt in de werkwijze van het CAK, maar dat er nog altijd problemen zijn. Een groot deel wordt veroorzaakt door de gegevensaanlevering van de partners in de keten en afhandeling van fouten in en rond de geautomatiseerde systemen. Er zijn aanvullende maatregelen genomen om de afhandeling van complexere individuele dossiers te versnellen. De capaciteit van het bestaande team voor de 'moeilijke gevallen' wordt verdubbeld en geoptimaliseerd. Hiermee wordt aangesloten bij het voorstel van de Nationale Ombudsman. Verder is met de Belastingdienst afgesproken dat het voorlopige verzamelinkomen wordt geleverd als het definitieve verzamelinkomen van een cliënt nog niet beschikbaar is. In veel gevallen wordt zo een tijdelijk te hoge bijdrage voorkomen.
Het CAK is voor zijn administratief functioneren mede afhankelijk van de beschikbaarheid, kwaliteit en tijdigheid van de informatie die geleverd wordt door de gemeentelijke basisregistratie, de gemeenten, de Belastingdienst, het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, de Sociale Verzekeringsbank, de zorgkantoren en zorgaanbieders. Als laatste schakel in die keten communiceert het CAK uiteindelijk met de zorgcliënten. Het CAK wordt zo door de burger verantwoordelijk gehouden voor alle problemen die in de keten voorkomen, terwijl een groot deel van de problemen eerder in de keten ontstaan. In het rapport wordt aangegeven dat de informatie in de keten op een aantal punten kan worden verbeterd. De aanbevelingen van Berenschot worden door het kabinet onderschreven, waaronder een duidelijke verdeling van de verantwoordelijkheden, het houden van een periodiek ketenoverleg door VWS met alle partners en een verzakelijking van de relatie tussen het ministerie en het CAK.
VWS zal zijn proceseigenaarschap ter hand nemen. Er komt een stuurgroep op hoog ambtelijk niveau om de verantwoordelijkheidsverdeling duidelijk te beleggen en daarover afspraken te maken. Op basis van de informatie die het CAK aanreikt over de geleverde prestatie van iedere partner in de keten, zullen partners worden aangesproken en zo mogelijk gesanctioneerd. Verder is het CAK verzocht een verbeterplan te maken zodat op korte termijn maatregelen worden genomen om de organisatie te versterken en te verbeteren. Berenschot stelt in het rapport verder voor om het CAK om te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan. Het kabinet is het daar in beginsel mee eens maar gaat eerst alle aspecten die daarbij een rol spelen in beeld brengen.
Op 1 januari 2009 treedt de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) in werking. Het CAK heeft daarin een belangrijke rol. Berenschot heeft onderzoek gedaan naar de uitvoering van de forfaitaire tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten. Uit dit onderzoek komt naar voren dat alle ketenpartners in staat zijn om op tijd de juiste informatie aan te leveren voor de uitkering van het forfait. Voor de nieuwe regeling wordt een apart frontoffice ingericht. Hiervoor zijn extra middelen beschikbaar. Het is belangrijk dat er goede voorlichting, gericht op de doelgroep van de Wtcg, wordt gegeven. Inmiddels is gestart met de voorbereiding van een publiekscampagne. Daarnaast zal een stuurgroep op hoog ambtelijk niveau waarin alle partners in de keten zitting hebben de implementatie van de invoering van de forfaitaire regeling begeleiden.