Actieplan Sneller en Beter
Een halvering van het besluitvormingsproces rond infrastructuur is het streven voor 2010. Om dit te bereiken presenteren de ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Cramer (VROM) het Actieplan Sneller en Beter. Het actieplan is een routekaart met 22 stappen op weg naar een structurele verbetering van wetgeving, inspraak en ambtelijke en bestuurlijke processen. De routekaart loopt deels parallel aan de korte termijn doelstelling van minister Eurlings om over 30 wegprojecten een besluit te nemen, een spade in de grond te steken en een deel ervan op te leveren. Het actieplan geeft invulling aan de lange termijn aanbevelingen van de Commissie Elverding.
De routekaart kent vijf hoofdlijnen:
- Het traject van besluitvorming wordt afgebakend met nieuwe elementen zoals een startbesluit, voorkeursbesluit en opleveringstoets en kan worden gecombineerd met deadlines.
- Participatie van betrokken zal vroegtijdig plaatsvinden in het besluitvormingsproces. Hierdoor is de kans op vertraging door nieuwe zienswijzen in een later stadium verkleind.
- De bestuurlijke en ambtelijke voorbereiding wordt verbeterd. De ervaringen uit het programma Randstad Urgent worden hierbij toegepast.
- Lucht- en geluidseffecten worden doelmatiger berekend waarbij gebruik gemaakt wordt van vuistregels en meer stabiele onderzoeksgegevens. Zo kan er in elke fase van het besluitvormingsproces met gelijke gegevens gewerkt worden.
- Er komt een flexibel budgettair kader voor een project. Daarbij wordt voorzien dat ook achteraf in de omgeving de geluid- en luchtkwaliteit op peil kunnen worden gehouden.