Opening st. Hubertustunnel
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ik ben hier met overtuiging naar toe gekomen. Weer een bijzonder en toonaangevend bereikbaarheidsproject dat kan worden geopend. Ik zal er voor zorgen dat er deze kabinetsperiode nog vele volgen. Met de Hubertustunnel voel ik een speciale band. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is zo’n beetje de buurman. Niemand zal mij dus kunnen verwijten dat ik last heb van NIMBY (not in my backyard) of van NIVEA (niet in voor- of achtertuin). Sterker nog: ik ben zeer geïnteresseerd in deze bijzondere tunnel, pal naast de deur. Het kabinet heeft daar niet zonder reden ook financieel aan bijgedragen.
Vorig voorjaar, op 8 mei, was ik hier op werkbezoek. Toen heb ik – vrij naar Harry Klorkestein - in uw gastenboek geschreven: Vanaf nu niet alleen een mooie stad áchter de duinen, maar ook ónder de duinen. Nu is die tunnel onder de duinen klaar om de eerste auto’s door te laten. De gemeente Den Haag heeft besloten hem voorlopig beperkt open te stellen.
Het blijkt maar weer wat een enorm ingewikkeld project de bouw van zo’n state-of-the-art-tunnel is. Zeker gelet op alle zware veiligheidseisen die de nieuwe Tunnelwet ons oplegt. En terecht; veiligheid gaat boven alles. Niet alleen hier, ook op andere plaatsen in het land.
De Hubertustunnel is toonaangevend, om niet te zeggen een trendsetter. Een voorbeeld van technisch vernuft, want voor het eerst is er in Nederland onder gebouwen door geboord. Een sterk staaltje. En door gebruik te maken van die vernieuwende boortechniek hadden de omwonenden niet al te veel overlast en kon het fraaie groen in deze omgeving zoveel mogelijk worden gespaard.
Dat zijn allemaal hele goede redenen om met elkaar het glas te heffen. Met de Hubertustunnel zetten we weer een belangrijke stap op weg naar een betere bereikbaarheid van de Randstad en in het bijzonder van deze internationale stad van vrede en recht.
Het rijk en de regio trekken samen op om het verkeer naar en van Den Haag en de regio Haaglanden blijvend in beweging te houden. Het hoofdwegennet en het onderliggend wegennet, het regionaal en het stedelijk netwerk; het heeft allemaal met elkaar te maken en we kunnen het alleen in onderling verband met elkaar verder ontwikkelen.
Daarom heb ik toegezegd ook bij te willen dragen aan het Trekvliettracé, tot 225 miljoen euro. Andere hele belangrijke projecten op de korte termijn zijn de A4 Delft-Schiedam en de A13-16. Daarmee halen we de ergste druk van de ketel bij het komen en gaan tussen Den Haag en Rotterdam en maken we ons wegennet robuuster. Dat is hard nodig.
Voor de langere termijn voeren we drie verkenningen uit, voor de regio’s Rotterdam, Holland-Rijnland en Haaglanden. Alle drie met een brede blik op het hele gebied, integraal en multimodaal. Die verkenningen gaan veel verder dan alleen verkeersdruk verminderen. Voor de lange termijn willen we de verkeersproblemen écht proberen op te oplossen.
De bereikbaarheidsproblemen van het Prins Clausplein, de plannen voor de ‘internationale ring’ van de gemeente en de ruimtelijke opgave voor deze regio komen dan in de MIRT-Verkenning Haaglanden in samenhang ruimschoots aan bod.
Dames en heren,
Dat hebben we allemaal nog voor de boeg. Het grootste werk voor de gemeente Den Haag aan de Hubertustunnel zit erop. U kunt de komende tijd de tunnel uitproberen. En daarmee is met deze hypermoderne tunnel naast de deur weer een stap gezet in de goede richting, voor een beter bereikbare Randstad. Daar wil ik alle betrokkenen graag mee feliciteren. Van harte!