Politiecongres 'Verkeer in ontwikkeling'
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ik hoop dat u een goed weekeinde achter de rug hebt. Misschien hebt u gewoon gewerkt, want vrije weekends zijn voor de politie al evenmin vanzelfsprekend als voor mij.
Ik had dus dit weekeinde ook ‘dienst’. Zaterdag heb ik onderscheidingen uitgereikt aan de zogenoemde ‘ridders van de weg’, vrachtwagenchauffeurs die drie, vijf, tien of zelfs twintig jaar op rij schadevrij hebben gereden.
Daar maakte ik graag tijd voor op mijn vrije zaterdag, want het is mooi om mensen te bedanken die werk maken van veilig rijden. Verkeersveiligheid gaat mij aan het hart. Er is wereldwijd bewondering voor onze aanpak. Een belangrijke succesfactor is de samenwerking met de politie.
Toch komen er nog altijd elke dag gemiddeld twee mensen niet thuis omdat ze zijn omgekomen in het verkeer. Fietsers die worden overreden in de dode hoek van een vrachtwagen, motorrijders die voor de rest van hun leven invalide blijven, ouders die het bericht krijgen dat hun kind door een dronken automobilist is geraakt.
Dat zijn hele trieste gebeurtenissen die we waar mogelijk willen voorkomen. Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel. Het is mijn inzet om het aantal verkeersdoden nog verder te laten dalen tot 500 in 2020. Dat halen we niet zomaar. Daar is een ambitieuze strategie voor nodig met als pijlers:
- samenwerking;
- integrale aanpak;
- duurzame veiligheid.
Ik heb deze zomer in mijn Strategisch Plan Verkeersveiligheid aangekondigd dat we zware overtreders hard zullen aanpakken en kwetsbare deelnemers aan het verkeer juist extra willen beschermen. De kwetsbare deelnemers; dat zijn kinderen, fietsers, motorrijders en ouderen. Ook hebben we oog voor beginnende automobilisten. U werkt mee aan de bescherming van de kwetsbaarste groepen, bijvoorbeeld door extra op te letten in de buurt van scholen en in 30-km-gebieden.
Als gezegd krijgen de hufters in het verkeer aan ons een zware dobber. U en ik, we pakken gezamenlijk snelheidsduivels aan. Snelheidshandhaving is onmisbaar voor de veiligheid op de weg en ook nog goed voor het milieu en de bereikbaarheid van de Randstad.
Ook mensen die met een slok op de weg opgaan, hebben aan ons een hele slechte. Voor zulke mensen komen we met een alcoholslot en vanaf 1 oktober al met een gedragscursus. Lik op stuk. En de kosten daarvan? Wat dacht u? Die zijn voor de mensen die geen rekening houden met anderen in het verkeer.
Ik kan me ontzettend opwinden over mensen die willens en wetens overtredingen maken, boetes incalculeren en anderen in gevaar brengen. Bijvoorbeeld door rechts inhalen of bumper kleven. Dat soort gedrag wil ik snoeihard aanpakken.
Verkeershandhaving blijft een goede manier om onveilig verkeersgedrag aan te pakken en te voorkomen. De inzet daarop moet minstens op peil blijven. U doet daar belangrijk werk mee.
We pakken ook in Europees verband de overtreders aan. Want het is niet uit te leggen waarom een Fransman geen boete zou krijgen als hij hier door rood licht rijdt.
De Europese Commissie heeft gelukkig een voorstel gedaan voor grensoverschrijdende handhaving. Via gegevensuitwisseling kunnen we dan voor elkaar boetes innen. Dat is eerlijk en goed voor de veiligheid op de weg.
Veilig rijden vergt discipline en concentratie. Vermoeidheid is gevaarlijk op de weg, net als alcohol. We zijn het er ook over eens dat drugs en verkeer niet samengaan. Het is verboden, maar de pakkans is klein. Want het is moeilijk te zien of iemand drugs heeft gebruikt. Dus stappen mensen rustig in de auto met een joint op. En dat leidt tot veel ongelukken. Tachtig doden per jaar mensen, tachtig doden!
Daar gaan we wat aan doen met elkaar en snel! Komende maand begint een pilot van justitie, het OM, Verkeer en Waterstaat en natuurlijk de politie met speekseltesters. Als die pilot goed uitpakt, hebt u een goed hulpmiddel om drugsgebruik in het verkeer te lijf te gaan.
De pilot is een voorbeeld van goede samenwerking. En dat is een voorwaarde voor succes. De politie speelt steeds een belangrijke rol, bij het uitvoeren én bij het vaststellen van de regels. Ik denk bijvoorbeeld ook aan de registratie van verkeersongevallen. Dat is als basis voor studies en analyses onmisbaar als je beleid wilt maken dat werkt.
Per 1 april van dit jaar is voor de politie de nieuwe Aanwijzing Verkeersongevallen ingegaan. Ik heb begrepen dat in de regio Gooi Noord een nieuwe manier van werken is uitgeprobeerd waardoor de gegevens van ongevallen veel beter kunnen worden vastgelegd. Ik ben daar heel enthousiast over en ik hoop dus dat de andere korpsen niet afhaken, maar deze aanpak juist snel zullen overnemen.
Dames en heren,
Ik concludeer: Nederland moet nog veiliger thuiskomen. Daar hebben we de politie dubbel en dwars bij nodig. Jammer genoeg kan ik niet lang blijven bij dit interessante congres. Ik geef zo het startschot voor een educatieve maatregel gedrag voor automobilisten die denken dat ze king of the road zijn en een educatieve maatregel alcohol voor nieuwkomers achter het stuur. Ook daarvoor geldt: het werkt pas met de inzet van de politie. Ik reken dus op uw medewerking! Ik wens u nog een inspirerende dag.