Paint the World Orange van start
Staatssecretaris Heemskerk en Bas Verhart
van het Innovatieplatform en directeur van Mediarepublic hebben de aftrap gegeven van de Paint the World Orange contest.
van het Innovatieplatform en directeur van Mediarepublic hebben de aftrap gegeven van de Paint the World Orange contest.
Met deze wedstrijd roepen zij alle creatieve mensen en organisaties, van student tot reclamebureau, op om nieuwe ideeën en concepten te bedenken die Nederland internationaal beter op de kaart zetten. De winnaar krijgt een productiebudget
van maximaal euro 500.000 om het beste idee uit te voeren. Nederland heeft veel te bieden, maar stelt zich in het buitenland vaak te bescheiden op.
Ten onrechte, vinden het Innovatieplatform en het ministerie van Economische Zaken. Een nieuwe impuls aan de Holland Branding moet daar verandering in brengen. Een jury zal alle ideeën en concepten beoordelen op creativiteit, onderscheidend vermogen en
uitvoerbaarheid. In de jury zitten mannen en vrouwen met grote creatieve en ondernemende namen. Marcel Wanders, topdesigner en ondernemers is juryvoorzitter. Hij wordt verder ondersteund door Jan Poelman, senior vice-president Philips Lighting BV, Agnes Willenborg, managing director van Media Catalyst, Simon Anholt, internationaal adviseur en specialist nationbranding, Marlies Dekkers, top ontwerpster en directeur van MD design & communication BV, Ernst Veen, directeur van St. Nieuwe Kerk en directeur van de Hermitage Amsterdam en Bart Stomphorst, Sandd-pionier en directeur.
Op 3 december 2008 worden de vijf finalisten bekend gemaakt in de Van Nelle fabriek tijdens het jaarlijkse innovatie-event van het Innovatieplatform. De finalisten krijgen vervolgens een paar maanden de tijd om hun voorstellen uit te werken voor een zinderende finale in het voorjaar van 2009. De productie van het winnende voorstel vindt in 2009 plaats.
De wedstrijd is onderdeel van de veranderagenda 'Nederland in de wereld, connecting global ambitions' en past in het Holland Brandingbeleid van het ministerie van Economische Zaken. Het ministerie en het Innovatieplatform streven een sterkere economische positie van Nederland in een globaliserende wereld na. Nederland moet een aantrekkelijk vestigingsland zijn voor internationals, een aantrekkelijk kennisland voor talenten, en een topproducent en exporteur van goederen en diensten.
Meer informatie over de Paint the World Orange contest is te vinden op www.orangecontest.nl.