Antwoorden op kamervragen over de aanpak van wateroverlast door snelle vaartuigen

Antwoorden op kamervragen van de leden Kuiken en Roefs (beiden PvdA), ingezonden 24 juni 2008.

1. Vraag
Kent u het bericht “Lefgozer kan op het water zijn gang gaan”?1)

1. Antwoord
Ja.

2. Vraag
Deelt u de mening dat wateroverlast van snelle vaartuigen (speedboten, waterscooters en jetski's), gelet op recente (dodelijke) incidenten 2) en de toekomende drukte op het water, een strengere aanpak rechtvaardigt? Zo neen, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen neemt u tegen de wateroverlast van snelle vaartuigen?

2. Antwoord
Er wordt al opgetreden tegen overlast op het water door snelle motorboten. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en Rijkswaterstaat (RWS) werken daartoe samen in de Permanente Commissie Handhaving Binnenvaart (PCHB) en er zullen net als voorgaande jaren ook dit jaar weer acties worden gehouden om snelheidsovertredingen met snelle vaartuigen aan te pakken. Uitbreiding van het aantal snelle motorboten door het KLPD is niet voorzien omdat zij niet overal tegelijk kan zijn. Maar gezien de toenemende overlast bestaat nu reden om enkele aanvullende maatregelen te overwegen, in casu verbalisering op kenteken en het intrekken van het vaarbewijs.

3. Vraag
Is het waar dat de politie bij geconstateerde overtredingen, bestuurders van snelle vaartuigen, alleen kan bekeuren bij een staande houding?
Vindt u dit een wenselijk gegeven? Zo neen, welke maatregel bent u van plan te nemen?

3. Antwoord
Ik verwijs u naar de beantwoording op vraag 5 van de kamerleden De Rouwe en Haverkamp, ingezonden op 24 juni 2008 (2070823560).

4. Vraag
Hoeveel snelle vaartuigen zijn er momenteel bij de KLPD geregistreerd?
Hoeveel vaartuigen zijn daadwerkelijk actief in gebruik?
Indien hier een verschil tussen bestaat, wat is daarvoor de verklaring?

4. Antwoord
Registratie van snelle vaartuigen vindt niet plaats bij het KLPD maar bij de Dienst Wegverkeer (RDW). Het huidige registratiesysteem omvat ca 195.000 snelle motorboten. Naar schatting van de bedrijfstak (verkoop en verzekering) zijn er ca 75.000 snelle motorboten in Nederland in gebruik. De verklaring voor het verschil is dat het registratiesysteem van de RDW sinds ingebruikname ernstig is vervuild door niet uit het register verwijderde vaartuigen die verkocht/uitgevoerd/gesloopt zijn, danwel door vaartuigen die van eigenaar zijn verwisseld. Bij verkoop bestaat immers geen verplichting dit aan de RDW te melden.

5. Vraag
Is het waar dat het ontbreken van een duidelijk registratie- en identificatiesysteem een groot probleem is bij zowel de staande houding als ook bij de onduidelijkheid over het aantal in gebruik zijnde snelle vaartuigen?

5. Antwoord
Bij de staande houding is dit geen probleem. Identificatie van de bestuurder vindt dan plaats door middel van rijbewijs of paspoort. Wel schept het ontbreken van een duidelijk registratie- en identificatiesysteem onduidelijkheid ten aanzien van het feit wie de eigenaar is en het aantal in gebruik zijnde vaartuigen.

6. Vraag
Is het waar dat het Europese Voertuig Identificatie Systeem (EVI) het mogelijk maakt om tot een goed registratie- en identificatiesysteem te komen?

6. Antwoord
EVI kan niet zorgen voor een goed registratie- en Identificatiesysteem. EVI maakt de identificatie pas gemakkelijker als er een betrouwbaar registratiesysteem in Nederland zelf is. Op dit moment is het RDW register vervuild door niet verwijderde vaartuigen die verkocht zijn dan wel zijn uitgevoerd naar het buitenland. EVI wordt momenteel voor het wegverkeer in Europees verband getest.

7. Vraag
Wat zijn de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek van de RDW en het KLPD naar de toepassing van het EVI op snelle vaartuigen om zo tot een duidelijk registratie- en identificatiesysteem te komen. Is de regering voornemers het EVI in Nederland in te voeren? Zo neen, waarom niet?

7. Antwoord
Zie het antwoord op de vragen 3 en 6. Er geen haalbaarheidsonderzoek gedaan naar het EVI systeem in relatie tot snelle vaartuigen.

8. Vraag
Is het waar dat de politie bij een ernstige overtreding en gevaarzetting niet de mogelijkheid heeft om het vaarbewijs in te nemen? Vindt u dit een wenselijke situatie? Zo neen, wat bent u van plan hieraan te gaan doen?

8. Antwoord
Ja, dat is waar. De overlast van jetski’s en andere snelle vaartuigen geeft aanleiding om dit te overwegen. Mijn ambtgenoot van Verkeer en Waterstaat zal bezien of de wetgeving die voor het innemen van het rijbewijs bestaat ook voor het vaarbewijs van toepassing kan worden verklaard.

1) Nederlands Dagblad, 17 juni 2008
2) “Dode en vermisten door ongelukken speedboten”, http://www.nu.nl/news/1602340/10/rss/Vermiste_na_speedbootongeval.html

Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van de leden De Rouwe en Haverkamp (beiden CDA), ingezonden 24 juni 2008 (vraagnummer 2070823560)