De overheid en een dienstbare publieke sector
Het kabinetsbeleid rust op zes pijlers. Zes pijlers onder een schoon en zuinig Nederland, met een vernieuwende economie en een land waar mensen zich veilig voelen. Met een overheid die geldt als bondgenooot
Pijler 6:
De overheid en een dienstbare publieke sector. De dienstbare overheid stelt burgers centraal en staat dicht bij de mensen. Wat zijn de plannen voor 2009. De dienstverlening van de overheid verbetert. De tien belangrijkste knelpunten pakt het kabinet als eerste aan.
In 2008 is al begonnen met het vereenvoudigen van de 25 meest gebruikte formulieren, zoals aanvraagformulieren voor zorg en aanvragen voor bouwvergunningen. En Mijnoverheid.nl wordt binnenkort het loket waar burgers hun zaken met de overheid kunnen regelen.
Gemeenten vormen het loket van de overheid. Er gaat structureel meer geld naar gemeenten. Gemeenten mogen steeds vaker zelf beslissingen over zaken nemen zodat zij hun inwoners snel van dienst kunnen zijn. De asielprocedure wordt verbeterd en versneld. Zo krijgen asielzoekers al na 8 dagen van de overheid duidelijkheid over hun toekomst.
In 2009 gaat de overheid verder met het verbeteren van de toelatingsprocedure. De procedure wordt zorgvuldiger, met medische checks en een beter identificatieproces. Dit schooljaar ontvangen alle 900.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs de cultuurkaart. De kaart is ook een kortingspas en geeft recht op korting bij musea, theatervoorstellingen, concerten of films.
Een dienstbare overheid stelt burgers centraal en werkt op basis van
vertrouwen in burgers. Dit is het het uitgangspunt van het kabinet
voor een professionele overheid.