Werkbezoek Brabantse kanalen
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Bij de presentatie van de Deltacommissie, afgelopen woensdag, heb ik gezegd dat ons leven tussen zee en rivier een eeuwenoude geschiedenis kent. Leven in een delta als Nederland brengt met zich mee dat je voortdurend bezig bent om het water voor je te laten werken. Deze Zuid-Willemsvaart, waar we nu zo rustig overheen varen, is daar een sterk voorbeeld van.
Ik probeer me voor te stellen hoe dat toeging aan het begin van negentiende eeuw. Toen gingen duizenden arbeiders hier aan de slag met hele eenvoudige middelen om deze vaarweg uit te graven. Veel meer dan een schop en een emmer zal het niet zijn geweest. Ik stel me voor hoe vier lange jaren de mannen aan het scheppen en baggeren waren en de vrouwen met hun manden klaarstonden om de uitgegraven modder weg te brengen.
En dan moet ik denken aan wat ons nu allemaal te doen staat om Nederland veilig te stellen voor de toekomst. Je kunt dat bijna niet met elkaar vergelijken. Maar toch moet voor die mensen van toen het graven van de Zuid-Willemsvaart ook een enórme stap zijn geweest. En wat zullen ze blij zijn geweest toen het werk was gedaan.
Onze voorouders hebben ons hier iets belangrijks nagelaten. De Zuid-Willemsvaart en het later gegraven Wilhelminakanaal zijn niet weg te denken uit Brabant. Er gaat nog altijd heel wat scheepvaartverkeer overheen.
Maar het werk aan dit land en het werk aan het water is nooit klaar. Nederland is veranderd sinds de negentiende eeuw. Het aantal inwoners en de economische bedrijvigheid zijn sinds die tijd geëxplodeerd.
We moeten vooruit kijken en onze kanalen klaarmaken voor de toekomst. Op onze beurt laten wij de generaties na ons ook weer bruikbare vaarwegen na. Doen we niets, dan slibben de vervoersaders dicht. En dat is een benauwende gedachte.
Gelukkig krijgen de binnenvaartschepen dankzij het project Brabantse Kanalen de ruimte die zij nodig hebben. U gaat hier voortvarend aan de slag. Straks is Zuid-Oost-Brabant weer state of the art voor vervoer over water, zelfs voor de klasse vier binnenvaartschepen. En die tellen in de wereld van de binnenvaart, zo heb ik begrepen. Directeur Michel van Dijk van de Inland Terminal in Veghel kan daar straks álles over vertellen.
Natuurlijk doen we deze investeringen niet voor niks. We geven uit, maar we krijgen er ook iets voor terug! Het goederenvervoer over de kanalen zal drastisch toenemen. Dat is mooi, want de binnenvaart is een prima alternatief voor het vervoer over de weg. Meer verkeer over water betekent minder drukte op de weg. Dus met het project Brabantse Kanalen bewijzen we ook nog het milieu én automobilisten een goede dienst.
Voor Den Bosch tot slot, is de omlegging van de Zuid-Willemsvaart een buitenkans. Het verkeer loopt minder vast, nu de bruggen niet steeds meer open hoeven. En ik ben heel benieuwd wat de gemeente voor moois gaat bedenken voor het oude kanaal. Ik heb begrepen dat daar al levendig over wordt gediscussieerd. Komt er een jachthaven? En appartementen, restaurants en terrassen aan het water? Ik ben benieuwd. Mogelijkheden te over om ook in het centrum van Den Bosch gebruik te maken van de kansen die het water biedt.
Dames en heren,
Genoeg gepraat. Ik zou zeggen: schoppen, emmers en manden in de aanslag, want er is veel werk te doen!