de persconferentie over de Structuurvisie Randstad 2040
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Nederland is niet af - de Randstad is niet af
Beste mensen,
Het kabinet heeft de Randstad hoog op de agenda staan, dat weet u. Ik sta hier als programmaminister voor de Randstad en ik feliciteer mijn collega Cramer van harte met het werk dat ze in relatief korte tijd geklaard heeft. De structuurvisie Randstad 2040 is een bijzonder onderdeel van het programma Randstad Urgent. Het is een product van samenwerking tussen departementen en andere overheden, waarbij mensen die ermee te maken krijgen uitgebreid zijn geraadpleegd. En het is ook nog eens een mijlpaal die op tijd is gehaald. Dat mag ik graag zien als programmaminister. Jacqueline, mijn complimenten.
De Randstad is het hart van de Nederlandse economie. Hier woont bijna de helft van de Nederlanders. Hier zijn de meeste internationale bedrijven gevestigd. Hier wordt de helft van het nationaal inkomen verdiend. Bovendien genereert de Randstad driekwart van de Nederlandse export en trekt ze 60 procent van de buitenlandse directe investeringen aan.
Beste mensen,
Nederland is niet af - de Randstad is niet af. Kijk maar naar het advies van de Deltacommissie en naar rapporten van de OESO en van TNO. Het is zaak te investeren in de Randstad om te kunnen concurreren met steden zoals Barcelona, Dublin en München.
Er is mij en het hele kabinet veel aan gelegen dat de Randstad aantrekkelijker wordt voor internationale bedrijven om zich te vestigen. We moeten als overheid het bedrijfsleven het gevoel geven dat de Randstad weer the place to be is. Vertrouwen wekken door besluiten te nemen. Besluiten die hard nodig zijn voor de economische ontwikkeling, de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de Randstad.
Op dit moment zetten we met het programma Randstad Urgent druk op bestuurders om besluiten te nemen. Besluiten over wegen, OV, woningbouw, bedrijventerreinen, groen en water, en over kustveiligheid. Ik wil tempo maken, dus ik zit er bovenop.
De afgelopen tijd hebben we een aantal belangrijke knopen doorgehakt.
- In het voorjaar hebben we veel geld uitgetrokken voor de verdubbeling van de OV-capaciteit op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad; dat is essentieel voor de schaalsprong van Almere.
- We besloten kort geleden dat we Den Haag met het Trekvliettracé op de A4 aansluiten; daarmee bevorderen we de doorstroming op de A4, de backbone van de Randstad.
- Bij de make-over van de Scheveningse boulevard boeken we op een onderdeel een jaar versnelling, gewoon door een pragmatische aanpak.
- Ook zijn we nu zover dat we kunnen beginnen met de bouw van een spoortunnel in Delft.
- En het zal u niet ontgaan zijn dat we deze week begonnen zijn met de aanleg van de Tweede Maasvlakte.
Dit is het hier en nu. Hoe nu verder? Slim investeren doe je op basis van goed denkwerk: waar wil je heen met de Randstad? Het kabinet komt dit najaar met actieprogramma’s: collega Verburg presenteert de Agenda Landschap, staatssecretaris Huizinga geeft met het Nationaal Waterplan antwoord op de commissie Veerman en ik kom met de MobiliteitsAanpak. In de MobiliteitsAanpak schets ik ook wat er ná 2020 nodig is. Al die actieprogramma’s die ik noem, zijn geënt op de basis die de Structuurvisie Randstad 2040 biedt. We gebruiken deze structuurvisie dus om nu beslissingen te nemen.
De langere termijn lijkt ver weg. Maar ik zeg het collega Cramer na: Randstad 2040 is nu. Want: regeren is vooruitzien. Wil je als overheid vertrouwen wekken bij het bedrijfsleven en wil je de investeringen in de ruimtelijke inrichting en de woningbouw effectief inzetten, dan zul je moeten weten hoe we de Randstad willen ontwikkelen. Met deze structuurvisie is een belangrijke stap gezet in het denken over de Randstad. Nu moeten we aan de slag. Voor een sterke Randstad en een sterk Nederland.
Dank u.