Heemskerk steunt commissaris Reding bij aanpak duur bellen over de grens
Volgens staatssecretaris Heemskerk betaalt de consument soms voor meer tijd dan dat hij of zij daadwerkelijk heeft gebeld met zijn mobiel vanuit het buitenland. Heemskerk steunt Europees commissaris Reding om aan deze praktijk snel een einde te maken.
Telefoonbedrijven ronden nog al eens de gespreksduur van het mobiele bellen uit het buitenland in hele minuten naar boven af, waarmee de consument in de praktijk meer betaalt dan er daadwerkelijk gebeld is. Een gesprek van bijvoorbeeld een minuut en twee seconden wordt in de afrekening dan vastgesteld op een gesprek van twee minuten. De Europese Commissie heeft gisteren laten weten bezorgd te zijn over deze praktijk en overweegt maatregelen (zie bijgevoegd persbericht van de EC). Dit past in een breder pakket van maatregelen dat Reding op dit moment uitwerkt.
Staatssecretaris Heemskerk heeft reeds eerder zijn zorg kenbaar gemaakt over de huidige praktijk waarbij de gespreksduur bij het bellen over de grens naar boven wordt afgerond en ziet met belangstelling de voorstellen van de Commissie hierover tegemoet. Reding komt dit najaar met een breed pakket aan maatregelen om aan dit soort problemen en bijvoorbeeld de hoge tarieven voor sms-en over de grens iets te doen (zie ook de link naar onderstaande website met sms-tarieven in heel Europa). Nederland pleit hier al sinds vorig jaar voor in Brussel.
Meer informatie:
Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, persvoorlichter Economische Zaken, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl