Doek valt voor verplicht procuraat
Advocaten kunnen voortaan zelf optreden bij civiele rechtszaken in een ander arrondissement. Ze zijn niet meer verplicht daarvoor een collega-advocaat, een procureur, in te schakelen. Dit is een gevolg van de Wet afschaffing procuraat en invoering elektronisch berichtenverkeer die op 1 september in werking treedt.
Het verplicht procuraat houdt in dat in civiele rechtszaken een advocaat alleen zaken op eigen naam mag doen in zijn eigen arrondissement (bij zijn “eigen” rechtbank of hof). Met deze wet vervalt dus niet alleen de verplichte tussenkomst van de tweede advocaat (de zogenoemde dubbele rechtsbijstand), maar ook de lasten van de inschakeling van de procureur voor rechtszoekende burgers en bedrijven.
Ook komt er één landelijk advocatentableau (één landelijk basisregister van advocaten). Doordat advocaten in civiele zaken alleen in het eigen arrondissement konden optreden, was het historisch zo geregeld dat de rechtbank het advocatentableau alleen voor het eigen arrondissement bijhield. Dat is vanaf 1 september niet meer nodig. De huidige 19 tableaus komen te vervallen, evenals de lijsten die nu nog worden gebruikt door de Nederlandse orde van advocaten, de 19 plaatselijke ordes van advocaten en de vijf Raden voor rechtsbijstand. Door de invoering van één landelijk advocatentableau worden de administratieve lasten voor advocaten teruggedrongen.
Verder regelt de wet de invoering van het elektronisch rolberichtenverkeer. Met de invoering hiervan wordt een belangrijke stap gezet in verbetering van de digitale toegankelijkheid van de rechtspraak. Het houdt in dat advocaten de rolberichten (de administratieve en procedurele kant van een zaak) niet langer door tussenkomst van een procureur op een mondelinge rolzitting of op een schriftelijke rolbehandeling aan de rechtbank doen toekomen, maar dat zij dit rechtstreeks via een beveiligd elektronisch systeem kunnen doen. Zowel aan de kant van de advocatuur, als aan de kant van de griffies van de gerechten leidt dit tot besparingen.