Vierde nota van wijziging van de Wet op het financieel toezicht ter implementatie van richtlijn nr. 2004/109/EG
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Ons kenmerk: FM 2008-1436 M
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u de vierde nota van wijziging aan inzake het bovenvermelde voorstel.
Hoogachtend,
de minister van Financiën,
Wouter Bos
31 093
Wijziging van de Wet op het financieel toezicht en enige andere wetten ter implementatie van richtlijn nr. 2004/109/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 december 2004 betreffende de transparantievereisten die gelden voor informatie over uitgevende instellingen waarvan effecten tot de handel op een gereglementeerde markt zijn toegelaten en tot wijziging van Richtlijn 2001/34/EG (PbEU L 390).
VIERDE NOTA VAN WIJZIGING
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
Artikel I, onderdeel G, wordt als volgt gewijzigd:
A.
In artikel 5:25n wordt het woord “onderwerp” vervangen door: ontwerp.
B.
Artikel 5:25p, derde lid, komt te luiden:
3. Een uitgevende instelling met zetel in Nederland die op grond van het eerste of tweede lid gereglementeerde informatie uitsluitend in de Engelse taal of een andere taal die in internationale financiële kringen gebruikelijk is algemeen verkrijgbaar stelt, stelt de informatie tevens in de Nederlandse taal algemeen verkrijgbaar indien daartoe door de algemene vergadering is besloten.
Toelichting
Naar aanleiding van het plenaire debat inzake het wetsvoorstel ter implementatie van de richtlijn transparantie heb ik toegezegd ten aanzien van een tweetal amendementen bij nota van wijziging met een alternatief te komen.
A.
Artikel 5:25n geldt ter implementatie van de tweede alinea van artikel 19, eerste lid, van de richtlijn transparantie. In de eerste volzin van artikel 5:25n was abusievelijk opgenomen dat het onderwerp van de (statuten)wijziging aan de aandeelhouders moet worden medegedeeld. Dit strookt niet met artikel 19, van de richtlijn transparantie, waarin is bepaald dat het ontwerp van de statutenwijziging aan de aandeelhouders moet worden medegedeeld. In onderdeel A wordt deze fout hersteld. Verder kan worden opgemerkt, zoals ik tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel op woensdag 11 juni al heb aangeven, dat in artikel 126 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat de bestuurders van een naamloze vennootschap verplicht zijn een authentiek afschrift van de wijziging en de statuten neder te leggen ten kantore van het handelsregister. Hierdoor is het een ieder inzichtelijk of een voorgenomen statutenwijziging uiteindelijk is goedgekeurd door de algemene vergadering.
B.
Met de voorgestelde wijziging in artikel 5:25p, derde lid, wordt beoogd tegemoet te komen aan de wens van de Tweede Kamer, zoals verwoord in het amendement van mevrouw Blanksma-van den Heuvel1, om dit artikel meer in lijn te brengen met artikel 20 van de richtlijn transparantie.
In het nieuw voorgestelde derde lid is geregeld dat wanneer een uitgevende instelling met statutaire zetel in Nederland ervoor heeft gekozen gereglementeerde informatie in het Engels of een andere taal algemeen verkrijgbaar te stellen, de uitgevende instelling de informatie alleen dan tevens in het Nederlands hoeft opstellen indien de algemene vergadering daartoe heeft besloten. Ten aanzien van de jaarrekening en het jaarverslag geldt voor uitgevende instellingen met zetel in Nederland op grond van het bestaande artikel 362, zevende lid, en 391, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek overigens al het vereiste dat de jaarrekening en het jaarverslag in de Nederlandse taal dient te worden opgesteld, tenzij de algemene vergadering tot het gebruik van een andere taal heeft besloten.
1: Kamerstukken II 2007/08, 31 093, nr. 13;