Kamervragen Schippers over de streekziekenhuizen in Noord-Nederland
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
14 augustus 2008
CZ-K-2865037
Antwoorden van minister Klink op vragen het Kamerlid Schippers over streekziekenhuizen in Noord-Nederland (2070822670).
Vraag 1
Bent u bekend met de brief van 7 mei j.l. van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) aan de Raden van Bestuur van de algemene ziekenhuizen in de regio Noordoost Nederland? 1)
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Vindt u dat de planning van hoogkwalitatieve zorg een kwestie van een individueel ziekenhuis is of dat er sprake moet zijn van regionale afstemming?
Antwoord 2
Het hangt van de concrete situatie af of een ziekenhuis regionaal dient af te stemmen omtrent kwalitatief hoogwaarde zorg. Recent hebben de Nederlandse ziekenhuizen bijvoorbeeld regionale afspraken gemaakt over de behandeling van patiënten met slokdarmkanker. Indien het echter gaat om spoedeisende zorg rust op het ziekenhuis een verplichting tot afstemming in het Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ).
Vraag 3
Bent u van mening dat in een regio niet alle ziekenhuizen hoogkwalitatieve chirurgische ingrepen moeten aanbieden, maar dat dit geconcentreerd dient te zijn in Universitair Medische Centra?
Antwoord 3
Ik ben van mening dat in alle ziekenhuizen hoogkwalitatieve zorg geleverd moet worden.
De UMC’s hebben echter een aantal specifieke taken die hen onderscheiden van algemene ziekenhuizen: wetenschappelijk onderwijs en onderzoek, innovatie en topreferente zorg. Topreferente zorg is zeer specialistische patiëntenzorg die gepaard gaat met bijzondere diagnostiek en behandeling waarvoor geen doorverwijzing meer mogelijk is. Deze zorg vereist een infrastructuur waarbinnen vele disciplines op het hoogste deskundigheidsniveau samenwerken ten behoeve van de patiëntenzorg. Een belangrijk kenmerk is dat deze zorg gekoppeld is aan fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Hierdoor wordt deze functie dus, van kwaliteitswege, exclusief door de UMC’s uitgevoerd.
Verder geldt ten aanzien van chirurgisch ingrepen dat deze zorg volgens de normen en richtlijnen van de wetenschappelijke verenigingen moeten worden uitgevoerd dat kan betekenen dat ziekenhuizen die bijvoorbeeld niet aan de minimum norm kunnen voldoen niet aan de eisen van de verantwoorde zorg kunnen voldoen en de ingreep dus niet uit mogen voeren. Zie hiervoor ook mijn antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Deelt u de mening dat bereikbaarheid van basisfuncties in regionale ziekenhuizen gegarandeerd moet zijn?
Antwoord 4
Ik ben van mening dat burgers voor zover dat mogelijk is in hun naaste omgeving kunnen beschikken over een ziekenhuis waar acute basiszorg verleend kan worden. De bereikbaarheidsnorm voor acute zorg van 45 minuten is hiervoor het uitgangspunt. Electieve ziekenhuiszorg kent geen spreidingsbeleid en voor de bereikbaarheid van electieve zorg zijn geen wettelijke normen opgesteld. De wens om ziekenhuiszorg dichtbij te houden laat zich niet in alle gevallen verenigen met de kwaliteitsstandaarden waaraan zorg moet kunnen voldoen. Indien de bereikbaarheid van electieve zorg ter discussie staat is de kwaliteit van de betreffende zorg leidend.
Vraag 5
Is het waar dat zorgverzekeraars bij wijze van spreken van de ene op de andere dag kunnen bepalen dat zij niet eens in de 30 maar in de 60 dagen kunnen betalen? Zo ja, vindt u dit juist?
Antwoord 5
Zorgaanbieder en zorgverzekeraar kunnen bilaterale afspraken maken over de termijn van betaling van declaraties door de zorgverzekaar. Deze afspraken moeten wel passen binnen de kaders van het civiele recht en binnen de kaders die zijn gesteld bij of krachtens de Wmg (in het bijzonder de regeling "Declaratiebepalingen DBC-bedragen en overige bedragen medisch specialistische zorg door of vanwege de zorginstelling").
Dit betekent dat zorgverzekeraars niet eenzijdig bij wijze van spreken 'van de een op de andere dag' kunnen bepalen dat zij niet eens in de dertig maar eens in de zestig dagen betalen.
Vraag 6
Deelt u voorts de mening dat het ongewenst is als ziekenhuizen in Noord-Nederland te maken hebben met enerzijds zorgverzekeraars die plotseling eens in de 60 in plaats van eens in de 30 dagen uitbetalen en anderzijds het beleid van het UMCG?
Antwoord 6
Wat betreft de betalingswijze van de zorgverzekeraars: zie mijn antwoord op vraag 5.
Het is aan ziekenhuizen en zorgverzekeraars zelf om onderling bilaterale afspraken te maken over de termijn waarop declaraties door het ziekenhuis worden ingediend. VWS heeft hierin geen rol.
Wat betreft het beleid van het UMCG: zie mede mijn antwoord op de vragen 2 en 3.
Patiënten die basiszorg behoeven kunnen hiervoor zowel bij een algemeen ziekenhuis als bij een academisch ziekenhuis terecht. Voor topreferente zorg moet men zich wenden tot een van de acht academische centra. In haar brief geeft het UMCG aan dat overnames van patiënten voor wie het een specifieke toegevoegde waarde heeft, nog steeds mogelijk zijn. Alleen voor patiënten die enkel basiszorg nodig hebben en daarom ook in omliggende ziekenhuizen adequaat behandeld kunnen worden, geeft het UMCG aan dat mogelijkheden om patiënten over te nemen beperkt zijn. Hiermee doet het UMCG mijn inziens geen afbreuk aan haar verantwoordelijkheden als UMC.
Als er regionaal afspraken gemaakt worden over overnames, opnames en (door)verwijzingen tussen ziekenhuizen onderling en tussen ziekenhuizen en ambulancediensten, dan vind ik dit een goede ontwikkeling. Zeker wanneer dit de kwaliteit van zorg ten goede komt.
Vraag 7
Bestaan er regels omtrent de frequentie van betaling? Zo niet, wat betekent dit voor kleine ziekenhuizen?
Antwoord 7
Zie mijn antwoord op vraag 5. Alle ziekenhuizen, dus ook kleinere ziekenhuizen, maken zelf afspraken met verzekeraars over betalingstermijnen en bevoorschotting.
Vraag 8
Is het waar dat een aantal regionale ziekenhuizen vermoedt dat achter de samenloop van deze maatregelen beleid zit om streekziekenhuizen te laten fuseren met andere ziekenhuizen? Zo ja, wat doet u dan om dit te voorkomen?
Antwoord 8
Er zijn bij mij geen signalen bekend dat het UMCG streekziekenhuizen wil laten fuseren met andere ziekenhuizen. Dit is ook niet mijn beleid.
1) De brief is bij deze vragen gevoegd. In deze brief geeft het UMCG aan minder IC capaciteit beschikbaar te hebben voor overname van IC-behoeftige patiënten uit de algemene ziekenhuizen in de regio Noordoost Nederland.