Kabinet steunt transportsector met breed pakket aan maatregelen
Het kabinet steunt de transportsector met een breed pakket aan maatregelen. Dat is de uitkomst van het constructieve overleg dat het kabinet onder coö rdinatie van staatssecretaris De Jager van Financiën met vertegenwoordigers van TLN, EVO, KNV en VERN heeft gevoerd.
Het kabinet steunt de transportsector met een breed pakket aan maatregelen. Dat is de uitkomst van het constructieve overleg dat het kabinet onder coö rdinatie van staatssecretaris De Jager van Financiën met vertegenwoordigers van TLN, EVO, KNV en VERN heeft gevoerd. Bij het opstellen van het maatregelenpakket waren naast Financiën, de ministeries van VROM, Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat betrokken. Aanleiding voor de gesprekken zijn de sterk gestegen kosten in de sector transport en logistiek. Het kabinet onderkent het belang van de sector voor de Nederlandse economie en vindt het noodzakelijk om deze met de volgende maatregelen te versterken:
- Het kabinet voert deze kabinetsperiode geen verdere autonome verhogingen van de accijns op diesel1 door. Ook zullen in deze kabinetsperiode geen verhogingen meer worden doorgevoerd op de MRB voor vrachtwagens met euroklasse 3 of hoger, bestelauto’s (ondernemers) en bussen. De voor de accijnzen en de MRB geldende jaarlijkse indexatie van de tarieven wordt wel toegepast. Naast de reeds aangekondigde verhoging van het eurovignet zoals die zal voortvloeien uit de ophanden zijnde verdragswijziging, zullen geen verdere verhogingen van het eurovignet worden doorgevoerd.
- Het kabinet zal – in afwijking van 2008 – gedurende de afbouwperiode van de BPM in het kader van de kilometerheffing, afzien van het voornemen om vrachtauto’s, bestelauto’s (van ondernemers) en bussen in de zogenoemde ‘ vluchtheuvel’ te betrekken. Hierdoor betaalt de transportsector in de periode 2009 tot en met 2011 in totaal (cumulatief) ongeveer € 114 miljoen euro minder aan MRB voor vracht-, bestelauto’s en bussen dan eerder was voorzien.
- Het kabinet trekt in de periode 2009 tot en met 2011 in totaal (cumulatief) ongeveer € 62 miljoen extra uit voor een aantal (fiscale) vergroening smaatregelen, toegesneden op de transportsector. Het betreft stimuleringsmaatregelen voor Euro-5, EEV en affabriek roetfilters in bestelauto ’s. Dit laatste mede met het oog op de totstandkoming van het fijnstofconvenant bestelauto’s, ingaande 1 januari 2009.
- Het kabinet streeft naar een stimuleringsregeling voor vrachtauto’s die aan de Euro-6-normering voldoen. Dit is in lijn met wat in het verleden succesvol is gedaan ten aanzien van de introductie van de Euroklassen 1 tot en met 5.
- Er is een innovatieprogramma voor de logistieke sector in ontwikkeling. De sector heeft hierin het voortouw via de Commissie van Laarhoven. De ambitie is om Europees marktleider te worden in de aansturing van internationale goederenstromen. Belangrijke elementen daarin zijn het opzetten van een ”Supply Chain Campus” en nieuwe concepten voor ketenregie en ketenconfiguratie. De verwachting is dat de Commissie Van Laarhoven aan het eind van het jaar een uitgewerkt programma klaar heeft.
Ervan uitgaande dat dit programma voldoet aan de gangbare criteria voor innovatieprogramma’s, zullen de ministeries van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat (na toetsing door de Strategische Adviescommissie) budget ter beschikking stellen ter ondersteuning hiervan.Genoemde departementen denken daarbij aan een bedrag in de orde van grootte van € 25 miljoen. - Het kabinet start samen met de partijen een programma om het imago van transport en logistiek (maar ook van de chauffeur en eigen rijder) te verbeteren. De aan dit programma verbonden kosten bedragen maximaal € 5 miljoen. Partijen komen daarnaast overeen dat de samenwerking in internationaal verband zal worden versterkt, bijvoorbeeld door bij de positiebepaling ten aanzien van de in voorbereiding zijnde voorstellen van de Europese Commissie samen de mogelijkheden te bezien van strategische allianties om de besluitvorming in Brussel nog effectiever te beïnvloeden.
1: ) Om voor vervuilende rode diesel een overgang naar zwavelvrije rode diesel te versnellen, behoudt het kabinet wel de mogelijkheid om in overleg met de verschillende betrokken sectoren de accijns te verhogen op zwavelhoudende rode diesel met een zwavelgehalte van meer dan 10 mg/kg.