Financiering van de International Accounting Standards Board

De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag

Ons kenmerk: FM 2006-02586 M

Geachte voorzitter,

Tijdens de Ecofin van 11 juli 2006 zijn conclusies aangenomen die Nederland verplichten tot het ontwikkelen van een model voor de financiering van de International Accounting Standards Board (hierna: IASB). In deze brief zal ik ingaan op de taakstelling van de IASB, de achtergronden bij de aangenomen conclusies en de voorgenomen maatregelen om hieraan te voldoen.

De IASB is een private en onafhankelijke instelling die boekhoudnormen vaststelt, de zogenoemde International Financial Reporting Standards (hierna: IFRS). De door de Europese Commissie goedgekeurde IFRS zijn op basis van de IAS-verordening1 aangewezen als de toe te passen standaarden voor geconsolideerde jaarrekeningen van beursgenoteerde ondernemingen binnen de Europese Unie. De lidstaten kunnen overigens een bredere toepassing toestaan. Daarnaast streeft de IASB naar wereldwijde acceptatie van de IFRS.

De werkzaamheden van de IASB worden momenteel gefinancierd door vrijwillige bijdragen van ondernemingen. Deze financieringsovereenkomsten lopen af op 1 januari 2008. De IASB heeft aangegeven dat het financieringssysteem na 2008 anders moet worden ingericht. In de eerste plaats zou moeten worden gekozen voor een (moreel) dwingend systeem, hetgeen meer zekerheid biedt omtrent de inko msten. Daarnaast is het wenselijk de collectebasis te verbreden. Dat wil zeggen dat meer bedrijven een, kleinere, bijdrage moeten leveren dan momenteel het geval is. Een adequate financiering van de IASB is ook in de toekomst belangrijk, omdat het van belang is dat de IFRS van voldoende kwaliteit blijven en worden opgesteld door een onafhankelijke instelling. Daarom moet nu worden gezocht naar nieuwe financieringsmethoden.

In het licht van het bovenstaande heeft de Ecofin het belang van een goede financiering van de IASB bevestigd. In de conclusies van 11 juli 2006 worden lidstaten opgeroepen tot het opzetten van een financieringssysteem voor de eigen jurisdictie. De totale jaarlijkse kosten van de IASB bedragen € 23,5 miljoen. Een kwart van dit bedrag zal moeten worden opgebracht door bedrijven gevestigd in de Europese Unie. De rest van het bedrag wordt in drie ongeveer gelijke delen opgebracht door de grote accountantskantoren, de Verenigde Staten en de rest van de wereld. Voor Nederland komt het neer op een bedrag van tussen de € 320.000 en € 450.000 in totaal. Ter indicatie: per onderneming zal dat neerkomen op een bedrag van tussen de € 2000 en € 4000.

Er is nagedacht over een effectief financieringssysteem voor Nederland, dat past binnen de Ecofin-conclusies. Hierover is tevens gesproken met de Nederlandse IASB-trustee, de heer Herkströter. Het voornemen bestaat om het innen van de bijdragen te laten lopen via de Autoriteit Financiële Markten (hierna: AFM), die overigens heeft aangegeven bereid te zijn hieraan mee te werken. De AFM kan bedrijven aanslaan voor de bijdrage aan de IASB via dezelfde verdeelsleutel als de kosten voor het toezicht op de financiële verslaggeving. Dit betekent dat de bijdrage een verplicht karakter krijgt, wat beantwoordt aan de wensen van de IASB. Bovendien wordt met dit systeem de onafhankelijkheid van de IASB gewaarborgd, omdat de financiering niet rechtstreeks vanuit de overheid geschiedt. Een grondslag voor het innen van de bijdrage door de AFM kan worden opgenomen in de Wet toezicht financiële verslaggeving. Deze wetswijziging kan geschieden bij gelegenheid van de implementatie van de Transparantierichtlijn. Het systeem zal op 1 januari 2008 in werking moeten treden, omdat de huidige financieringscontracten dan aflopen.

Hoogachtend,
De minister van Financiën

G. Zalm

1: Verordening nr. 1606/2002 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 19juli 2002 betreffende de toepassing van internationale standaarden voor jaarrekeningen