Vier ton voor sociale acceptatie homoseksuelen
De sociale acceptatie homoseksuele werknemers op de werkvloer kan en moet beter. Hiervoor is tot 2011 een bedrag van 400.000 euro beschikbaar. Dat maakte minister Plasterk van Emancipatie bekend tijdens een internationale bijeenkomst over dit onderwerp.
Met het bedrag gaat het Company Pride Platform (CPP) in samenwerking met de FNV meer werk maken van de sociale acceptatie van homoseksuelen op de werkvloer. Het vers opgerichte CPP, organisator van de conferentie, is een groeiend keten van roze bedrijfsnetwerken waarbij bijvoorbeeld ING, TNT en IBM inmiddels zijn aangesloten. CPP-voorzitter Paul Overdijk en vice-voorzitter Peter Gortzak van de FNV tekenden vandaag een ambitiestatement en boden deze aan de minister aan.
Nederland scoort relatief hoog op het gebied van tolerantie tegenover homoseksuelen. Mits het niet te dichtbij komt, zo lijkt het althans. Op hun werk zijn homo’s vaak op hun hoede om ‘uit de kast te komen’ vanwege het risico op pesten, uitsluiting en discriminatie. Daardoor voelen zij zich vaak niet veilig.
Het CCP en FNV willen een mentaliteitsverandering binnen bedrijven teweegbrengen. Door middel van het opstellen van gedragscodes en het aanbieden van trainingen op maat moet homoseksualiteit makkelijker bespreekbaar worden op de werkvloer. Bedrijven zullen hiervoor een 'toolkit' ontvangen, die digitaal wordt verspreid.
Op de conferentie waren zo’n 200 bezoekers uit binnen- en buitenland aanwezig: werkgevers en werknemers, homo’s en hetero’s. Het is de bedoeling dat het een jaarlijks terugkerend evenement wordt.