Antwoorden op vragen Kamerlid Agema (PVV) over het bericht dat de bureaucratie in de wijkzorg compleet is doorgeschoten
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
28 juli 2008
Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op kamervragen van het Kamerlid Agema over het bericht dat de bureaucratie in de wijkzorg compleet is doorgeschoten.(2070823380)
Vraag 1.
Bent u bekend met het bericht ‘Wijkzorg ten onder aan papierwinkel’? 1)
Antwoord 1.
Ja.
Deelt u de mening dat het te zot voor woorden is dat iemand meer tijd kwijt is aan het aanvragen van zorg dan dat hij of zij daadwerkelijk zorg krijgt? Hoe gaat u dit oplossen?
Antwoord 2.
In mijn beleid wil ik uitgaan van vertrouwen. Vertrouwen in de cliënt en in de zorgprofessional. Dat betekent dat de zorgprofessional, die iedere dag gemotiveerd is om zorg aan mensen te verlenen, en ook de cliënt zoveel mogelijk verschoond moet blijven van bureaucratische rompslomp. Ook het proces van indicatiestelling voor de AWBZ-zorg wordt als bureaucratisch ervaren. Mijn beleid is er op gericht om daaraan daadwerkelijk wat te doen. Voor de maatregelen die ik daarbij voor ogen heb, verwijs ik u kortheidshalve naar mijn brieven aan de Tweede Kamer van 29 mei 2007 en 12 oktober 2007 . Tevens verwijs ik u naar mijn brief aan de Tweede Kamer van 7 juli jl. waarin ik u nader heb geïnformeerd over de voortgang van de voorstellen tot vereenvouding van het proces van indicatiestelling.
Bent u voornemens mijn voorstel om wijkverpleegkundigen zelf de indicatiestelling te laten doen, in te voeren, om zo de bureaucratie te verminderen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 3.
Het is de bedoeling dat meer gebruik gemaakt gaat worden van de cliëntkennis van een zorgaanbieder/-professional om het proces van indicatiestelling AWBZ eenvoudiger en daarmee cliëntvriendelijker te maken. Betrokkene kan eerder een indicatiebesluit krijgen en bij een positief besluit eerder in zorg worden genomen. Het CIZ ontwikkelt daartoe een aanmeldfunctionaliteit via welke zorgaanbieders geautomatiseerd tot een indicatieadvies kunnen komen. Voor wijkverpleegkundigen, in dienst van de zorgaanbieder c.q. de thuiszorginstelling, wordt het dan mogelijk om naast het aanleveren van cliëntgegevens ook het indicatieonderzoek uit te voeren en dat indicatieadvies op te stellen.