Antwoord op kamervragen van het lid Agema (PVV) over het bericht dat invaliden worden 'gedumpt' bij de poort van een vakantiepark

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG


DMO-K-U-2861404

28 juli 2008

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Agema (PVV) over het bericht dat invaliden worden 'gedumpt' bij de poort van een vakantiepark (2070823850).

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker

Antwoord op kamervragen van het lid Agema (PVV) over het bericht dat invaliden worden 'gedumpt' bij de poort van een vakantiepark (2070823850).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht ‘Gehandicaptenvervoer lijdt onder concurrentieslag’ en het bericht ‘Valys ‘dumpt’ invaliden bij vakantiepark’? 1) 2)

Antwoord 1

Ja, ik ben bekend met deze berichten.

Vraag 2

Klopt het dat medewerkers in het taxivervoer voor zieken en gehandicapten de dupe zijn van marktwerking, doordat zij structureel overuren niet betaald krijgen en met te krappe roosters werken?

Antwoord 2

Arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden zijn primair zaken tussen werkgevers en werknemers. Ik herken het door u geschetste beeld in de praktijk van contract-taxivervoer niet.

Vraag 3

Deelt u de mening dat de slagboom bij een vakantiepark geen voordeur is? Hoe gaat u bewerkstelligen dat chronisch zieken en gehandicapten niet bij de slagboom van een vakantiepark worden gedumpt maar netjes voor de deur worden afgezet?

Antwoord 3

In het contract tussen Connexxion (de huidige uitvoerder van Valys) en VWS is opgenomen, dat de uitgevoerde rit van het bovenregionaal vervoer plaatsvindt van deur tot deur van het vertrekadres naar de gewenste bestemming. In het geval van een bungalowpark wordt als lijn aangehouden, dat de receptie als het adres geldt. Er zijn verschillende redenen waarom hiervoor is gekozen. Niet altijd zijn de terreinen van bungalowparken toegankelijk voor taxi’s. Ook is het in de praktijk vaak zoeken naar de juiste bungalow, doordat een plattegrond ontbreekt of de bewegwijzering onduidelijk is. Daardoor kan de aansluiting met andere ritten in de verdrukking komen, waardoor andere klanten niet op tijd aankomen of worden opgehaald. De instructie van Connexxion aan de taxibedrijven is om de klant bij de receptie op te halen, respectievelijk af te zetten. Ook in de voorlichting aan de klanten gaat Valys hier van uit. Bij CVV/Regiotaxi-systemen zijn deze afspraken doorgaans ook de bestaande praktijk.

In de praktijk blijkt dat kwesties als de onderhavige in negen van de tien gevallen soepel worden opgelost door actieve medewerking van alle betrokkenen. Gegeven het bovenstaande zie ik géén aanleiding om maatregelen te treffen.

1) Gehandicaptenvervoer lijdt onder concurrentieslag, Trouw, 24 juni 2008
2) ‘Valys ‘dumpt’ invaliden bij vakantiepark’, Algemeen Dagblad, 24 juni 2008