De Waterbus: Een goed alternatief in de spits

Geen vertragingen, betrouwbare aankomsttijd en eenvoudig voor- en natransport. Dat zijn tot nu toe de belangrijkste uitkomsten van het samenwerkingsproject ‘met de fiets in de Waterbus’ van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland en Waterbus BV.

Uitgangspunt van het project is om de Waterbusverbinding tussen Rotterdam en Dordrecht een grotere rol te laten spelen in de mobiliteit en bereikbaarheid. Het project bestaat uit een combinatie van actieve communicatie over de gewone lijndienst (tussen maart en september 2008) en een proef met een sneldienst per draagvleugelboot van 18 februari tot en met 18 april 2008.

Met deze sneldienst, die de reistijd verkort van 60 tot 25 minuten, kon de forens filevrij, zonder parkeerkosten of stress, van Dordrecht naar Rotterdam Centrum en terug. Een sterk punt waarmee de Waterbus (zowel sneldienst als de reguliere dienst) zich duidelijk onderscheidt van ander openbaar vervoer is de mogelijkheid een fiets mee te nemen.

Het project is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, in het kader van het FileProof project. De aanpak van files op korte termijn en de bereikbaarheid van de steden staan hierbij centraal.

Inmiddels zijn de resultaten van de proef met de sneldienst bekend. De belangrijkste zijn:

Effecten op de weg

Voor reizigers die de file willen mijden blijkt de Waterbus een uitstekend alternatief. Dankzij de pilot met de sneldienst en ook de reguliere Waterbus, hebben meer mensen filevrij Rotterdam en Dordrecht bereikt. De Waterbus verhoogt hiermee de bereikbaarheid van beide steden. Er zijn geen vertragingen, de aankomsttijd is betrouwbaar en het voor- en natransport is eenvoudig.

Het effect op de filelengte was niet meetbaar, omdat het aantal overstappers vanuit de auto beperkt was in vergelijking tot het grote aantal auto’s op de weg. Andere acties met de reguliere Waterbus lopen nog of zijn pas recentelijk afgerond. De effecten hiervan zijn in dit onderzoek nog niet meegenomen.

Fietsvriendelijk

De Waterbus heeft als enige openbaar vervoermiddel het voordeel dat de fiets met gemak – én gratis – meegenomen kan worden. Waar het voor- en natransport juist meestal als groot nadeel gezien wordt bij het reizen met openbaar vervoer, is dit juist een voordeel bij de Waterbus. Rond 60% van de passagiers heeft een fiets mee, en 70% van het voor- en natransport van de Waterbus wordt per fiets gedaan. De Waterbus stimuleert hiermee het fietsgebruik en helpt zo het aantal auto’s op de weg te verminderen.

Potentieel van de Waterbus

De pilot met de sneldienst maakt duidelijk dat reizigers die eenmaal met de Waterbus gereisd hebben zeer tevreden zijn en voor langere tijd de Waterbus blijven gebruiken. Na de pilot werd zelfs overgestapt van de snel - op de langzamere veerdienst. Doordat de sneldienst een halvering van de reistijd tussen Dordrecht, Papendrecht en Rotterdam betekende werd het vervoer op deze corridor echt een alternatief voor de automobilist.

Frans Megens, manager Waterbus: “Waterbus is blij met het succes van de proef. Hoewel de periode relatief kort was wisten toch veel reizigers de weg naar onze waterbus te vinden. De verbinding kan voor een deel bijdragen aan een oplossing voor de congestie in de regio”.

Vervolg

De Provincie Zuid-Holland is bij deze proef betrokken als opdrachtgever van het openbaar vervoer in de provincie. “We willen in de komende aanbesteding van personenvervoer over water, dat de vervoerder voor het traject Dordrecht – Rotterdam en vice versa een snel schip inzet voor het uitvoeren van (een deel van) de dienstregeling” aldus Asje van Dijk (CDA), gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland. “En ook de fiets kan in 2009 weer mee.”