Nieuwe Financiële Bijsluiter ingevoerd
Met ingang van 1 oktober zijn aanbieders van complexe financiële producten verplicht de nieuwe Financiële Bijsluiter (FB) te gebruiken. Deze nieuwe FB moet beschikbaar worden gesteld op de website van de aanbieder van het product of als de consument hierom vraagt moet deze direct verstrekt worden.
De nieuwe FB bevat een beschrijving van de kosten, opbrengsten en risico's van het product. De nieuwe FB is korter, duidelijker, overzichtelijker en bevat een risicometer. Daarmee wordt het voor de consument eenvoudig producten te vergelijken. De rekenvoorbeelden in elke Financiële Bijsluiter zijn opgesteld volgens een standaard voorgeschreven rekenmethodiek. Verder worden aanbieders verplicht de waarschuwingszin 'Loop geen onnodig risico. Lees de Financiële Bijsluiter' samen met de risicometer op te nemen in de reclame van het product.
Met de inwerkingtreding van de Wet financiële dienstverlening (Wfd) op 1 januari van dit jaar is ook de nieuwe FB ingevoerd. De AFM houdt toezicht op de Wet financiële dienstverlening.
Op 5 oktober wordt de nieuwe Financiële Bijsluiter bij een breed publiek onder de aandacht gebracht met een voorlichtingscampagne, bestaande uit radio- en tv-spotjes, advertenties en een campagnesite. De campagne is door het ministerie van Financiën samen met de AFM ontwikkeld.