Motie Van Geel c.s.
de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal |
Datum |
Uw brief (Kenmerk) |
Ons kenmerk |
||
AFEP 2007-00433 |
||||
Onderwerp |
||||
Motie Van Geel c.s. |
Geachte voorzitter,
Bij de Algemene Politieke Beschouwingen heeft uw Kamer de motie Van Geel c.s. aanvaard.1 In deze brief informeer ik u over de financiële doorwerking van het pakket en over de gevolgen voor de koopkracht.
Financiële doorwerking
De maatregelen die in de motie worden voorgesteld zijn zowel aan de inkomstenkant als de uitgavenkant technisch mogelijk. Wel kost het invoeren van schoolboeken in 2008 meer dan in het pakket is gemeld en is de doorwerking van hogere uitgaven op het gemeente- en provinciefonds niet meegenomen.
Over de workfirst-maatregel zal conform de motie Van Geel een open discussie gevoerd worden die niet vooraf belast wordt door een budgettaire taakstelling. De totale hoeveelheid middelen beschikbaar voor de nieuw te vormen regeling uitgevoerd door gemeenten (ter vervanging van de buitengewone uitgavenregeling), en de daarbij behorende middelen voor koopkrachtreparatie neemt af met 250 mln. Daarbinnen blijft het benodigde budget voor de beoogde gemeentelijke regeling overigens ongewijzigd. Aan de lastenkant wordt de kansspelbelasting per 1 juli 2008 toegepast op gokautomaten, per 1-1-2009 de verhoging van de dieselaccijns beperkt en de CO 2 toeslag in de BPM aangescherpt.
In de bijlage zit een tabel met de exacte doorwerking aan de uitgaven- en inkomstenkant en het oorspronkelijke voorstel uit de motie. Als dekking voor de hogere kosten van de gratis schoolboeken in 2008 en de doorwerking op het gemeente- en provinciefonds is een (met de schoolboeken samenhangende vrijval) in de onderwijsenvelop opgenomen en een grotere inzet van de beleidsreserve in 2008 en 2009. Hiermee is sprake van een intertemporeel sluitende plaat aan de uitgavenkant. De jaarlijkse inpassing binnen het uitgavenkader zal bij Voorjaarsnota plaatsvinden. Het lastenkader wordt cumulatief gehouden.
De wijziging van begrotingen en het belastingplan 2008 als gevolg van de motie Van Geel c.s. zullen per begroting, bij Nota van Wijziging, voorafgaand aan de betreffende begrotingsbehandeling, aan de Tweede Kamer worden verzonden.
Koopkracht
Het pakket leidt over de gehele kabinetsperiode bezien niet tot negatieve inkomenseffecten in het standaard koopkrachtbeeld. Het versneld toepassen van de kansspelbelasting bij gokautomaten leidt weliswaar tot een iets hogere inflatie in 2008 en daarmee tot een licht negatief inkomenseffect van 0,05% maar daar staat een even groot positief effect tegenover in 2009. Het gratis maken van schoolboeken in 2008 is niet zichtbaar in de standaardkoopkracht, maar wordt uiteraard wel degelijk door de burgers ervaren. De gratis schoolboeken zorgen voor een koopkrachtverbetering van maximaal ca. 300 € per kind in het voorgezet onderwijs. Voor een gezin met 2 kinderen in het voortgezet onderwijs en een inkomen van 1,5* modaal betekent deze besparing van € 600 een vooruitgang van ongeveer 2%.
De verhoogde BPM heeft een zeer kleine invloed op de koopkracht (-0,01%) en hetzelfde geldt voor de verlaagde dieselaccijns (+0,01%). Verder leidt het achterwege laten van de schuif van de kinderbijslag naar het kindgebonden budget en de daarmee samenhangende besparing van 100 mln tot een positief inkomense ffect bij huishoudens met kinderen en een bovenmodaal inkomen. Over de periode 2008-2011 is dit in de afronding echter niet te zien. De gemiddelde koopkrachtmutatie 2008-2011 blijft dus hetzelfde als gerapporteerd in de SZW-begroting, exclusief het positieve effect van de gratis schoolboeken.
de Minister van Financiën,
Wouter Bos
Bijlage 1: verwerking motie na correcties en effect op inkomstenindicator
Pakket coalitiefracties |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Uitgaven |
258 |
-178 |
-69 |
-9 |
Fusieprikkels |
28 |
84 |
84 |
84 |
Work first |
30 |
65 |
85 |
|
Kinderbijslag |
100 |
100 |
||
CBP |
1 |
1 |
1 |
1 |
Armoedebestrijding kinderen |
40 |
40 |
||
Thuiszorg |
40 |
10 |
10 |
10 |
Schoolboeken |
174 |
-58 |
-44 |
-9 |
Bestrijding zware criminaliteit |
15 |
15 |
||
Regio's |
10 |
|||
Defensie |
50 |
50 |
||
Wachtlijsten jeugdzorg |
40 |
|||
Wijken |
20 |
|||
Visserij |
20 |
|||
Verhogen boetes |
-20 |
-50 |
-50 |
|
Uitgavenreserve |
-250 |
-85 |
||
winstafdracht HC |
40 |
|||
BU/WMO |
-250 |
-250 |
-250 |
|
GFPF doorwerking |
30 |
5 |
15 |
20 |
Inkomsten |
-140 |
60 |
20 |
20 |
Kansspelbelasting |
-140 |
|||
Diesel |
90 |
90 |
90 |
|
CO2 |
-30 |
-70 |
-70 |
Effect op inkomstenindicator
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
cumulatief |
|
Totaal inkomstenindicator |
5,3 |
1,1 |
0,4 |
0,0 |
6,8 |
Verhoging dieselaccijns |
0,0 |
-0,1 |
0,0 |
0,0 |
-0,1 |
Kansspelbelasting per 1 juli 2008 |
0,1 |
-0,1 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Aanscherpen CO 2 norm |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
Totaal na aanvullend pakket |
5,5 |
0,9 |
0,4 |
0,0 |
6,8 |
Bijlage 2: Motie Van Geel c.s.
1: Kamerstukken II 2007/08, 31 200, nr. 16.