Identificatie door banken

Banken hebben het afgelopen jaar hun cliënten verzocht zich te melden om hun identiteit te laten vaststellen. De actie is onderdeel van een breed pakket van maatregelen dat is getroffen in de wereldwijde strijd tegen witwassen en terrorismefinanciering.

De identificatie van klanten is verplicht gesteld in onder andere de Wet identificatie bij dienstverlening (WID) en de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen (AWR). In de WID is geregeld dat een bank de identiteit van alle cliënten moet vaststellen en de verkregen gegevens moet vastleggen. De AWR verplicht ook tot het vaststellen van de identiteit en tot het maken en bewaren van een (papieren of digitale) kopie van het identiteitsbewijs.

De banken zijn nu bezig om waar nodig de identificatiegegevens van hun bestaande cliënten te completeren. Het Ministerie van Financiën, De Nederlandsche Bank en de Nederlandse Vereniging van Banken hechten eraan het belang van deze actie te onderstrepen en roepen een ieder op zo snel mogelijk gehoor te geven aan het verzoek van de banken.

Voor cliënten die om bijzondere redenen (bijvoorbeeld geestelijke of lichamelijke beperkingen, een ernstige ziekte of permanent verblijf in het buitenland) niet in staat zijn naar het kantoor van de bank te komen zijn in overleg met De Nederlandsche Bank alternatieve mogelijkheden uitgewerkt. Deze cliënten kunnen daarover contact opnemen met hun bank en kunnen dan op andere wijze worden geïdentificeerd, zodat de dienstverlening kan worden gecontinueerd.

Als cliënten zich, ondanks herhaalde oproepen van de bank, niet melden voor identificatie en er voor het niet melden bij de bank geen bijzondere redenen bekend zijn, heeft dit gevolgen voor de dienstverlening van de bank. Welke gevolgen dit zijn, hangt sterk af van de omstandigheden van het geval. Uitgangspunt is een zorgvuldige beoordeling en proportionele maatregelen.