Excessieve beloningen op Europese agenda
Minister Bos heeft de kwestie van excessieve beloningen op de Europese agenda gezet. Staatssecretaris De Jager riep zijn Europese collega's op het Nederlandse voorbeeld van de vliegbelasting te volgen.
In de Eurogroep werd onder andere gediscussieerd over loonvorming. In dat kader kwam ook aan de orde hoe je draagvlak voor loonmatiging kunt creëren of behouden. Bos wees in dat verband op de Nederlandse ervaringen waar excessieve beloningen dit draagvlak aantasten. Met name gevallen waar geen enkele relatie lijkt te bestaan tussen prestatie en beloning en soms zelfs slecht presteren wordt beloond door excessieve ontslagvergoedingen, wekken zorg en verontwaardiging op. Deze situatie was zeer herkenbaar voor collega-ministers en Bos heeft ervoor gepleit op dit vlak van elkaar te leren, bijvoorbeeld inzake inrichting van de corporate governance.
In de Eurogroep kwamen verder nog de Herfstvoorspellingen van de Europese Commissie aan de orde die een (nog) beter beeld schetsen van de Nederlandse economie en begroting.
Staatssecretaris De Jager heeft zijn Europese collega's in de Ecofin-raad opgeroepen het Nederlandse voorbeeld te volgen tot het invoeren van een vliegbelasting. In de Ecofin werd ook gesproken over het afschaffen van de registratiebelasting op auto's (de Nederlandse BPM). Veel landen steunden echter het Nederlandse standpunt en zijn niet enthousiast over afschaffing. De Jager noemde de BPM een efficiënte prikkel om te kunnen differentiëren in aanschafprijs.
In de Ecofin was Galileo, een Europese navigatiesatelliet, weer aan de orde maar er werd geen enkele voortgang geboekt. Dit omdat de Commissie naar het idee van veel lidstaten, waaronder Nederland, het extra benodigde geld onvoldoende haalt uit een herpriotering binnen de bestaande uitgaven. "Als Galileo kenne lijk zo belangrijk is voor Europa, dan moet dat leiden tot een herziening van prioriteiten," aldus minister Bos.