Evaluatie Financiële Bijsluiter

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA ‘S-GRAVENHAGE

Ons kenmerk: FM 2007-03209 M

Geachte voorzitter,

Tijdens een Algemeen Overleg met de Vaste Kamercommissie van Financiën op 1 November jl. zijn er vragen gesteld over de effectiviteit van de Financiële Bijsluiter (hierna FB). Ik heb uw Kamer toegezegd dat de effectiviteit van de Financiële Bijsluiter volgend jaar onderzocht wordt en dat uw Kamer hierover nadere informatie ontvangt.

De FB is geïntroduceerd op 1 juli 2002 met de inwerktreding van het Besluit financiële bijsluiter en de Nadere regeling financiële bijsluiter. De aanleiding voor de introductie van de FB is de idee dat de eigen verantwoordelijkheid van consumenten in een steeds dynamischer financieel speelveld zijn basis vindt in adequate informatieverstrekking.

In de FB wordt een omschrijving gegeven van de belangrijkste kenmerken van het betreffende product met als doel de (potentiële) afnemer informatie te verschaffen over productkenmerken, waaronder de financiële risico’s, het rendement en de kosten van het betreffende product. De FB dient in de eerste plaats de afnemer in staat te stellen zich een beeld te vormen van datgene wat hij voornemens is aan te schaffen. Welke verplichtingen hij daarbij op zich neemt en wat hij daarvoor terug krijgt. In de tweede plaats moet de informatie in de FB hem de mogelijkheid bieden om complexe financiële producten onderling met elkaar te vergelijken, ook wanneer het verschillende soorten producten betreft.

Zoals bij introductie is toegezegd is de FB in het voorjaar van 2004 door de AFM geëvalueerd. Naar aanleiding van dit onderzoek is de FB aangepast qua vorm en inhoud (zie bijlage I). Er is onder andere een risico-indicator toegevoegd en de FB is korter en bevat meer grafische elementen. Uit onderzoek blijkt dat de vernieuwde FB voor consumenten begrijpelijk is.

In 2008 wordt de effectiviteit van de vernieuwde FB vastgesteld in een consumentenonderzoek. Het onderzoek zal zich richten op houding en gedrag van consumenten aangaande de vernieuwde FB. Het onderzoek zal o.a. ingaan op:

  • de bekendheid van de vernieuwde FB;
  • het profiel van afnemers van complexe financiële producten;
  • het gebruik van de vernieuwde FB als informatiebron;
  • de mate waarin de vernieuwde FB het product duidelijk maakt;
  • het vergelijken van vernieuwde FB’s;
  • de invloed en rol van de vernieuwde FB in het oriëntatieproces;
  • de invloed en rol van de vernieuwde FB op de aankoopbeslissing.

Getracht wordt om de opzet van het onderzoek zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij het consumentengedeelte van de evaluatie in 2004. Het onderzoek, dat in samenwerking met de AFM zal worden uitgevoerd, vindt naar verwachting plaats in de tweede helft van 2008.

Hoogachtend,

De minister van Financiën,

Wouter Bos