ICT-projecten in het Onderwijs winnen M&ICT prijs
Op 10 juli 2008 zijn de winnaars van de zesde prijsvraag van het actieprogramma maatschappelijke sectoren en ICT aangewezen.
Het actieprogramma werkt aan het wegnemen van belemmeringen voor grootschalig gebruik van succesvolle ICT-toepassingen op het gebied van mobiliteit, onderwijs, veiligheid en zorg. Verschillende kleine succesvolle ICT projecten krijgen door de prijs de mogelijkheid om breder ingezet te worden en daarmee een bijdrage te leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. De prijswinnaars hebben voorstellen ingediend op het terrein van "Samenwerking en Communicatie". In totaal zijn 16 voorstellen beoordeeld door een onafhankelijke jury onder leiding van Professor Soete, hoogleraar Internationale Economische Betrekkingen aan de Universiteit van Maastricht. Vier voorstellen zijn goedgekeurd voor een totaalbedrag van euro 1.395.195.
Winnaars
Digitale Leergemeenschap Educatie (DLE)
Dit voorstel betreft een internetplatform voor interactieve stagebegeleiding van Pabostudenten. Studenten lopen stage op scholen en worden naast de ondersteuning en hulp in de werkomgeving ook geholpen door dit internetplatform. Ook kan de aanbieder van een stageplaats gematched worden met studenten die een stageplek zoeken. Deze voorziening maakt het voor alle betrokkenen uit de opleiding en het onderwijswerkveld mogelijk om organisatie, informatievoorziening en communicatie in relatie tot het leerproces van de (PABO)student adequaat te kunnen stroomlijnen en effectiever te regelen.
MediaMania
Veilig internetgebruik bij jongeren is noodzaak. MediaMania is een lesprogramma rondom het thema virtueel burgerschap en heeft als doel leerlingen in het voortgezet onderwijs te leren over waarden, normen, dilemma's, do's en dont's in de virtuele wereld. Het voorstel haakt aan bij actuele jongeren thema's als digitaal pesten, omgang met privacy, kinderporno, auteursrechten e.d. en sluit goed aan op de leefwereld van jongeren.
Special learning community
Dit voorstel beoogt een toepassing die in de gehandicaptenzorg al bestaat, als digitale leeromgeving te introduceren binnen het speciaal onderwijs. De leerlingen worden in staat gesteld zelfstandig kennis en interesses te verwerven, delen, reproduceren en presenteren. De beoogde applicatie is tijd- en plaatsonafhankelijk, sluit goed aan bij de doelgroep en zal zeker in de behoefte voorzien.
Wereldscholen
Dit project is een elektronische samenwerkingsomgeving waarin middelbare scholieren van 80 scholen authentieke opdrachten voor ontwikkelingswerk uitvoeren. Voorbeelden van projecten waar studenten op adviseren of onderzoek voor doen zijn: Het helpen opzetten van een zeepfabriek in Tanzania of hulp bij het ontwikkelen van een malariapreventieprogramma in Ghana. Rond elke opdracht ontstaat een "community of learners" die bestaat uit alle bij de opdracht betrokken personen, zoals leerlingen, opdrachtgevers in ontwikkelingslanden, binnen- en buitenlandse experts. Het netwerk wordt uitgevoerd onder leiding van een organisatie van educatief ontwerpers en educatieve makelaars.
Het Actieprogramma en bijbehorende prijsvraag is een initiatief van de ministeries van BZK, Justitie, OCW, V&W, VWS en EZ. Voor het Actieprogramma heeft het kabinet euro 80 miljoen beschikbaar gesteld.