IPG helpt geluid aan de bron te verminderen
Het Innovatieprogramma Geluid heeft nieuwe maatregelen opgeleverd om het geluid van verkeer op rijkswegen en spoorwegen te verminderen. Innovaties als tweelaags ZOAB, modulaire schermen, raildempers en akoestisch slijpen worden inmiddels toegepast op veel locaties waar geluidmaatregelen nodig zijn.
Dat schrijven minister Eurlings (VenW) en minister Cramer (VROM)in de eindrapportage van het Innovatieprogramma Geluid (IPG) die vandaag aan de Tweede Kamer is gestuurd. Het IPG zal leiden tot een meer efficiënte inzet van het geld dat beschikbaar is voor geluidmaatregelen.
Geluidoverlast door verkeer is een groeiend maatschappelijk probleem. Reductie van geluidoverlast door plaatsing van geluidschermen voldoet niet meer. Maatregelen aan de bron bieden meer soelaas. Zonder het IPG zouden voor het realiseren van de geluiddoelstellingen van het rijk honderden miljoenen euro’s extra nodig zijn geweest. De mogelijke maatschappelijke baten van het IPG lopen op tot circa 700 miljoen euro. De kosten van het IPG bedragen, inclusief de nazorg, 90 miljoen euro.
Uit de eindrapportage van het IPG blijkt onder meer dat er techniek beschikbaar is gekomen om bestaande treinen stiller te maken. Raildempers die de trillingen dempen leiden tot minder geluid en door de spoorstaven akoestisch te slijpen is de geluidoverlast ook verminderd. ProRail heeft besloten om vervoerders te belonen die hun treinen stiller maken. NS heeft kenbaar gemaakt 300 treinstellen stiller te gaan maken, en ook de goederenvervoerders komen in beweging.
Het door het IPG beschikbaar gekomen tweelaags ZOAB is stiller dan het bestaande enkellaags ZOAB. De modulaire geluidschermen kunnen eenvoudig verhoogd en verplaatst worden en kunnen dus ‘meegroeien’ met het verkeer. De Europese Commissie heeft, mede door het werk van het IPG, een voorstel gedaan om de geluideisen aan autobanden aan te scherpen.
Reductie van geluidoverlast is een belangrijke doelstelling van het rijk. De transportsector en de wegen- en spoorwegbouwsector gebruiken echter bij voorkeur bewezen technieken. De toepassing van nieuwe maatregelen is vaak lastig. De belangrijkste taak van het IPG was het overbruggen van de kloof tussen onderzoek en toepassing.