Verkeersinformatieschermen bij publiekslocaties geven bezoekers keuze
Het eerste 'Spitsmenu' is vandaag, vrijdag 11 juli 2008, geïntroduceerd. In Burgers’ Zoo deelde de bekende kok Pierre Wind de eerste Spitsmenu’s aan het publiek uit. Met uitzicht op de pinguïns die direct daarnaast klaar stonden voor hun eigen maaltijd.
Deze zomer en najaar worden bij meer dan honderd publiektrekkers schermen met verkeers- en treininformatie geplaatst. Bezoekers kunnen zich vóór vertrek naar huis informeren over de actuele verkeerssituatie. Als het dan bijvoorbeeld erg druk is in het verkeer vormt het Spitsmenu een ontspannen alternatief.
Drie keer winst
De combinatie van verkeersinformatie met een Spitsmenu is winst voor iedereen:
- Voor de bezoeker van een publiekslocatie, die beter geïnformeerd is bij vertrek en bij grote drukte een ontspannen alternatief kan kiezen, bijvoorbeeld een maaltijd.
- Voor de ondernemer, die zijn bezoekers extra gastvrijheid kan bieden.
- Voor de samenleving, omdat de files daardoor niet onnodig toenemen
Kleinschalige proef in 2007
Vorig jaar is een proef gehouden met verkeersinformatie op tien locaties, en met succes. In het zomerseizoen leverde dat bij bijvoorbeeld Duinrell tot 150 extra eters per week op in de avondspits, mensen die daardoor uit de file bleven.
Het evenement in Burgers’ Zoo vormt de start van een brede inzet dit jaar, waarin de ervaringen uit de eerdere proef zijn verwerkt. De schermen worden geplaatst bij publiekstrekkers zoals attractieparken, bij hotels, conferentiecentra en wegrestaurants. Op dit moment hebben zich 100 locaties aangemeld en de plaatsing is inmiddels gestart. In het kader van het project worden maximaal 200 locaties voorzien.
Partijen achter het Spitsmenu
Het Spitsmenu is een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De verkeersinformatie en de vertrektijden van treinen op de schermen worden geleverd door respectievelijk Vialis en de NS. De Vries Projekt Design uit Best levert de schermen en het softwarepakket.