Ministerraad stemt in met draaiboek piraterij
De Rijksministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat ingestemd met het draaiboek piraterij. Het draaiboek is bedoeld om sneller te beslissen of een schip dat onder Nederlandse vlag vaart kan rekenen op preventieve bijstand van de Nederlandse overheid. De overheid kan helpen door bijvoorbeeld een begeleidend schip te sturen of helikopters dan wel vliegtuigen polshoogte te laten nemen. Ook kan Nederland buitenlandse overheden om bijstand verzoeken.
In het draaiboek staat beschreven dat er één loket komt om aanvragen voor assistentie in te dienen. Reders kunnen hiervoor terecht bij het kustwachtcentrum. Hier dienen zij voor of tijdens de vaart een verzoek om bijstand in. De reder is als eerste verantwoordelijk om zijn schip en bemanning te beschermen tegen piraterij. Voordat de reder een vracht aanneemt én voordat het schip de haven verlaat moet hij een risicoanalyse uitvoeren, overwegen om eventueel een alternatieve route te kiezen, of een vracht weigeren als de route te risicovol is.
Als een reder naar of door een risicogebied vaart omdat deze route winstgevender is, betekent dit niet automatisch dat de overheid bijstand levert. In principe verleent de Nederlandse overheid uitsluitend bijstand als het schip onder Nederlandse vlag vaart en er voldoende voorbereidingen zijn getroffen door de reder. Er kunnen echter ook internationale, humanitaire of strategische belangen zijn om een schip bescherming te bieden.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat staatssecretaris Huizinga in augustus het draaiboek piraterij, mede namens de bewindspersonen van Buitenlandse Zaken, Defensie, Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vertrouwelijk aan de Tweede Kamer zendt.