Ondertekening afspraken rondom spoortunnel Delft
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Een niemandsland. Dat is het gemiddelde gevoel dat de spoorzone in de Delftse binnenstad bij de mensen oproept. Een lelijke, kale strook, met als toppunt het spoorviaduct dat de stad doorsnijdt. Achteraf praten is altijd makkelijk, maar het is toch niet de fraaiste oplossing. Het openbaar vervoer gaat letterlijk over de hoofden van mensen heen. Ze ergeren zich eraan, het is een stoorzender.
Met de spoortunnel komt het openbaar vervoer daar waar het hoort: in het hart van de stad. Het is mijn inzet om de mobiliteit zo te organiseren dat mensen er echt wat aan hebben: meer gemak, minder hinder. We gaan ervoor, om het beter te maken voor Delft en beter voor de Delftenaren. Iedereen die twijfelt of de tunnel dat effect zal hebben, moet maar eens terugdenken aan Rotterdam, en wat de Willemspoortunnel sinds 1993 daar heeft betekend voor de oudere wijken.
Ik hecht groot belang aan de bereikbaarheid van de Randstad en het gebruiksgemak voor de reiziger. Dat is ook de reden dat ik per vandaag de verantwoordelijkheid voor de bouw van de spoortunnel overneem. Laat ik vooropstellen: de gemeente Delft heeft veel inzet getoond. En ook veel lef met de lobby richting de Tweede Kamer voor een spoortunnel. Daar doet het feit dat Verkeer en Waterstaat nu zijn verantwoordelijkheid neemt, niets aan af.
Met een aantal partijen hebben we de 38 miljoen verdeeld, die tekort kwamen op de begroting. VenW neemt daarvan 2 miljoen voor haar rekening, waarmee de totale bijdrage van Verkeer en Waterstaat voor dit project op 329 miljoen komt. Ik heb daarbovenóp aangegeven het risico te willen dragen van 45 miljoen euro dat de gemeente niet zelf kan dragen. Als ik dat risico niet zou willen nemen, zou dat meer gemak en minder hinder voor de reiziger in gevaar komen. We kunnen hier echt snel doorpakken, snel dat hoognodige verschil voor de bereikbaarheid, de leefbaarheid in de stad en de reizigers maken. Nadat wij zometeen onze handtekening zetten, kan ProRail deze maand namelijk de opdracht aan een aannemer gunnen, die bij wijze van spreken na het weekend aan de slag gaat. Met als resultaat: In 2013 rijden de treinen al ondergronds en is de tunnel in exploitatie. En in 2016 is de complete tunnel afgebouwd, met een nieuw perspectief voor Delft.
Alvast een waarschuwing aan alle gemeentes die nu denken ‘Wij komen er zelf niet uit, VenW komt wel binnenvliegen om de boel over te nemen’. Zéker niet. Het specifieke aan de situatie van Delft heeft de doorslag gegeven. Er zijn hier drie sterke argumenten:
- Ten eerste dat het project een omvang heeft die eigenlijk niet bij een gemeente hoort te liggen.
- Ten tweede het feit dat het om een spoorlijn in een bijzonder waardevolle binnenstad gaat.
- En ten derde dat het gaat om een spoorlijn op palen nota bene, die gewoon voor heel veel overlast zorgt, tot en met het wcpapier tegen de ramen aan toe.
Dan rest nog de kwestie van vier sporen uitgraven, twee sporen aanleggen. Wij doen dat omdat het is véél goedkoper om in één keer de ruimte uit te graven, dan twee keer apart een tunnel aan te leggen. Toch besluit ik op dit moment om twee sporen aan te leggen. Vervolgens start de planstudie naar de capaciteitsvergroting tussen Rotterdam en Den Haag. Naar aanleiding daarvan beslis ik wat er met de ruimte die over is, gaat gebeuren. Ik kan dus op dit moment, zonder planstudie, niet belissen over het aanleggen van vier sporen. Maar gezien de groei van het aantal reizigers en gezien de afspraken die NS met de regio heeft over stedelijke ontwikkeling, is het niet onwaarschijnlijk dat we de ruimte nodig gaan hebben. Ik beschouw het dus als de weg bereiden voor de toekomst.
Beste mensen,
De blikvanger van dit project wordt ongetwijfeld het nieuwe stadskantoor annex station. Maar wat zal het mooi zijn om te weten wat er in het hart schuilt, de spoorlijn als levensader van de stad. De aanleg van de tunnel is een grote stap, voor reizigersgemak, voor minder overlast en voor betere mobiliteit. Ook voor de stedelijke ontwikkeling en de leefbaarheid maakt de tunnel een verschil. Het zal iets doen voor de psychologie, de belevenis van de stad. Ik ben erg benieuwd hoe minister Cramer daar tegenaan kijkt.
Dus ik geef graag het woord door.
Dank u wel.