de aftrap van het FileProofproject Anti-ongevalssystemen
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ik sta hier vandaag voor u, omdat minister Eurlings wegens andere verplichtingen helaas moest afzeggen. Maar hij heeft het afgelopen jaar al een groot aantal Fileproofprojecten geopend, dus ik vind het leuk dat ik het ook een keer mag doen.
Ruim 3000 vrachtwagens in Nederland zijn de komende acht maanden net iets méér dan een gewoon vervoersmiddel. Natuurlijk brengen ze hun vracht van A naar B, maar ze zijn ook onderdeel van het FileProofproject Anti-ongevalsystemen.
Twaalf procent van de files in Nederland wordt veroorzaakt door ongevallen. Mensen denken dat bij meer dan 40% van die ongevallen een vrachtwagen is betrokken. Dat laatste is niet juist, het gaat hooguit om een paar procent. Bijna een keer per week kantelt er een vrachtwagen op het hoofdwegennet.
Als er een vrachtwagen betrokken is bij een ongeluk, zijn de gevolgen wel vaak groot. Een vrachtwagen trek je niet makkelijk even naar de kant, de hele weg is vaak geblokkeerd, soms ligt de vracht over de weg verspreid, hoe dan ook duurt het lang voordat de weg weer vrijgegeven wordt. Het voorkomen van vrachtwagenongevallen is dus van belang voor zowel veiligheid als doorstroming.
Er is dus alle aanleiding voor Verkeer en Waterstaat om deze pilot te initiëren. Filevermindering en verkeersveiligheid: twee vliegen in een klap. Verder zal de overheid kunnen fungeren als ‘launching customer’ door deze systemen op grote schaal in te bouwen. Daarmee kunnen we de drempel om deze systemen aan te schaffen verlagen. Ik snap dat dat belangrijk is voor transportondernemers.
Deze pilot is uniek. Nog nooit is er op zo’n grote, Europese, schaal wetenschappelijk, onafhankelijk, state-of-the-art onderzoek gedaan naar de effecten van deze systemen op veiligheid op de weg. Dus deze proef levert ook een bijdrage aan de kennisopbouw voor anti-ongevalsystemen. Er wordt vanuit Europa dan ook met grote belangstelling naar dit project gekeken.
Ook de samenwerking verdient bijzondere vermelding. We zijn hier vandaag met een mooie groep bij elkaar. Vervoersbedrijven, wetenschappers, experts van veiligheidssystemen en van verkeersveiligheid, adviesbureau’s, brancheorganisaties, chauffeurs. De betrokkenheid van deze diverse partijen is goed; goed ook dat u hier allen aanwezig bent.
Dames en heren,
Dit is bij uitstek een proef waarbij de belangen van de branche en de overheid in elkaars verlengde liggen. Verkeer en Waterstaat neemt dan ook graag de lead! Het vrachtvervoer wordt nog wel eens gezien als ‘de partij die de files veroorzaakt’. Dit is een vertekend beeld, maar dat neemt niet weg dat het goed is om samen te doen wat we kunnen om onnodige vertragingen voor het overige verkeer tegen te gaan. Met uw enthousiaste deelname aan deze proef laat u zien dat u uw verantwoordelijkheid neemt. Bij de vermindering van files en bij de bevordering van de veiligheid op de weg.
Ik wil alle deelnemers en bedrijven bedanken die zich inzetten om van deze pilot een succes te maken. De komende acht maanden laten we de geavanceerde apparatuur haar werk doen, en ik ben erg benieuwd naar de effecten. Dat het een mooi succes mag zijn!
Dank u wel.