Anti-ongevalsystemen voor vrachtwagens

(muziek)

Commentaarstem: Van al het verkeer op de Nederlandse snelwegen is zo'n 15 procent vrachtverkeer. Deze groep veroorzaakt, in tegenstelling tot wat iedereen vaak denkt, maar 2 procent van de incidentele files. Incidentele files, zijn files die veroorzaakt worden door bijvoorbeeld ongevallen wegwerkzaamheden en het weer. Een ongeluk met een vrachtwagen heeft wel vaak langere files tot gevolg. Zowel in lengte als in duur.

Directeur-generaal Rijkswaterstaat Bert Keijts: Als een vrachtwagen betrokken is bij een ongeval dan is vaak een heel deel van het netwerk vele uren van de dag geblokkeerd. Dat is een van de redenen om te kijken kunnen we die vrachtwagenchauffeurs niet helpen door allerlei slimme elektronica in de cabine in te bouwen. Om ze eigenlijk tijdig te waarschuwen dat ze aan kritische limieten van hun rijstijl komen. Om daarmee de zware ongevallen te voorkomen.

Commentaarstem: In samenwerking met Connekt, TNO, Buck Consultants, brancheorganisaties, vrachtvervoerders en leveranciers van antiongevalsystemen, start het ministerie van Verkeer en Waterstaat met de pilot anti-ongevalsystemen voor vrachtwagens. In deze proef, die deel uitmaakt van het programma fileaanpak op de korte termijn fileproof, worden bijna 3000 vrachtwagens uitgerust met anti-ongevalsystemen.

De doelstellingen van de pilot zijn het terugdringen van het aantal ongevallen, nagaan wat het effect is op de doorstroming en inzicht verkrijgen van de effectiviteit van de systemen op de veiligheid. De anti-ongevallensystemen richten zich voornamelijk op het voorkomen van de drie belangrijkste vormen van ongelukken. Te weten kop-staart, flank en eenzijdige ongevallen. In de proef worden enkele honderden vrachtwagens uitgerust met systemen om kop-staart botsingen te voorkomen. Dit zijn forward collision warning en headway monitoring. Deze systemen maken gebruik van radar om de afstand met de voorganger of obstakels te meten. Bij een veilige afstand is de kleur op het display groen. Als het voertuig zijn voorganger te dicht nadert verandert de kleur naar oranje. Wordt de afstand kritiek of wijkt het voertuig onbedoeld van zijn rijstrook af, dan wordt de chauffeur gewaarschuwd door een rood indicatielampje en een piepsignaal. (geluid piepsignaal) Tijd om te remmen dus.

Een andere groep vrachtwagens wordt uitgerust met adaptive cruise control. Dit systeem gebruikt sensors om automatisch een veilige afstand tot de voorganger te bewaren en een door de bestuurder ingestelde snelheid aan te houden. Zodra het adaptive cruise control systeem een voorligger detecteert, meet het de afstand en berekent het het snelheidsverschil. Indien nodig past het de snelheid van het voertuig aan om voldoende volgafstand te bewaren. een groot voordeel van de adaptive cruise control behalve een gewone cruise control is dus dat deze niet een constante snelheid aanhoudt, maar de meest veilige snelheid.
Die zoveel mogelijk in de buurt van de gewenste snelheid ligt.

Een volgende groep vrachtwagens krijgt het systeem lane departure warning assist ingebouwd. Om flankongevallen te voorkomen. Dit systeem waarschuwt bij het verlaten van de rijstrook. Een ingebouwde camera meet het verschil tussen het wegdek en de belijning. Op het moment dat het voertuig een onverwachte- of onlogische beweging maakt, geeft het systeem een waarschuwingssignaal. (geluid signaal)

In de categorie eenzijdige ongevallen zorgt het directional control systeem dat de ongevallen worden voorkomen. Dit systeem kan over- en ondersturen corrigeren. Directional control stuurt de remmen zelf aan en houdt de wielen recht wanneer de stuurbeweging teveel afwijkt van de voertuigrichting.

Naast deze 5 anti-ongevalsystemen wordt er ook gewerkt met een registratiesysteem. Alle vrachtwagens krijgen een registratie-unit die het rijgedrag van de chauffeur meet. Daarnaast wordt een groep vrachtwagens uitgerust met een black box die feedback aan de chauffeur geeft. Hiermee krijgt de chauffeur inzicht in snelheidsschommelingen, hard remmen, cruise control en brandstofverbruik.

Manager ITS Netherlands Paul Potters: Daarnaast gaan we ook op de testbaan gewoon kijken van wanneer kantelt een vrachtwagen. Die vrachtwagen laten we niet echt kantelen, maar er komen van die steuntjes aan de zijkant, zoals ook kinderen leren fietsen. Waarmee we dan precies kunnen weten hoe de systemen reageren en of ze op het juiste moment reageren. Tegen het feit dat er een echt ongeval te gebeuren staat want onderweg hopen we dat er niet teveel ongevallen zijn die we hoeven te meten, maar op zo'n testbaan kun je nog uitgebreid ingaan op de details van diverse systemen in een specifieke situatie.

Commentaarstem: Dat het belang van de proef breed wordt gedragen blijkt uit het feit dat er meer dan 60 transporteurs betrokken zijn. TNT heeft bijvoorbeeld al 15 vrachtwagens met een systeem uitgerust.

Bas Janssen (TNT Express Benelux): Wij vervoeren elk jaar exportmatig in de BENELUX 700 miljoen kilo. Voor de beeldvorming dan heb je het over op de drukke dagen over 350 vrachtwagens export. Dat is 4,5 kilometer vrachtwagen alleen al voor TNT-express. Dus alles wat je dan kunt doen om dat veiliger te doen en schoner te doen is goed voor je mensen
is goed voor de klanten en ik zou bijna zeggen is goed voor alle andere weggebruikers.

Mar Haandrikman (TNT Express): Ja het bevalt me hartstikke goed. Een stukje veiligheid voor mezelf en voor de andere mede weggebruikers. Dus zodat je de goede afstand kan houden. En dat vind ik wel heel erg plezierig. Niet dat je ineens als je een noodstop moet maken, dat je tekort erop zit. Dan is het boem hè.

Commentaarstem: De pilot met de anti-ongevallensystemen duurt minimaal 4 maanden. Eind 2008 verwacht het ministerie van Verkeer en Waterstaat de eerste bevindingen.

Hans Simons (TNT Express): Ja ik vind het wel veilig ja. Vooral als je ook andere dingen erbij doet dan kun je toch altijd nog op tijd reageren. Zie je. Nu kom ik te snel op mijn voorganger. Hahaha.