Onderwijs met ambitie: nieuwe kwaliteitsagenda voor het voortgezet onderwijs
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van de kwaliteitsagenda voor het voortgezet onderwijs. Hierin zijn de prioriteiten voor de komende drie jaar vastgelegd. Met de kwaliteitsagenda wordt aangegeven op welke wijze deze prioriteiten, die bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, gerealiseerd kunnen worden. Deze agenda is tot stand gekomen in overleg met betrokkenen in de sector voortgezet onderwijs.
In de kwaliteitsagenda wordt beschreven dat de uitdagingen in het onderwijs onverminderd groot blijven. Het kabinet streeft er dan ook naar te komen tot een aantoonbare verbetering van de basis (taal- en rekenen), het realiseren van goede en betrouwbare examens, het stimuleren van leerlingen om het beste uit zichzelf te halen en uit te blinken, het aanpakken van zeer zwakke scholen, het verstevigen van de positie van de leraar in het hele onderwijssysteem, en het bevorderen burgerschapsvorming, bijvoorbeeld in de vorm van de maatschappelijke stage.
De Kwaliteitsagenda biedt, in lijn met het aanbevelingen van de Commissie Dijsselbloem, focus en koersvastheid. Uitgangspunt is dat partijen, zoals ouders, leerlingen, leraren, rectoren en besturen worden betrokken bij de uitvoering van de kwaliteitsagenda.