Bijna alle bijstandsgerechtigden kunnen dossier via internet raadplegen
De invoering van het digitaal klantdossier is een succes. Naast UWV en CWI leveren van de in totaal 443 Nederlandse gemeenten er momenteel 442 gegevens aan het digitaal klantdossier. Dat betekent dat 99,9% van de mensen met een bijstandsuitkering zijn of haar dossier digitaal kan raadplegen.
Staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakte dit bekend in Den Haag. Relevante informatie over de klant is nu virtueel beschikbaar voor de medewerkers van de CWI, gemeenten en UWV en uiteraard de klant zelf. Aboutaleb noemde het digitaal klantdossier een 'goed voorbeeld van samenwerking met het belang van de burger als leidraad'. Hij benadrukte dat met de afronding van de eerste fase een belangrijke stap is gezet op weg naar een ontkokerde overheid die haar burgers niet meer naar de bekende weg vraagt.
Met de komst van het digitaal klantdossier hoeven professionals minder gegevens bij de klant zelf uit te vragen.
Het digitaal klantdossier biedt WW en WWB-uitkeringsgerechtigden de mogelijkheid om met behulp van DigiD hun gegevens online te raadplegen en gebruik te maken van een aantal e-diensten. Het digitaal klantdossier wordt inmiddels goed gebruikt: Sinds 1 januari werden er digitaal 71.879 keer WW aangevraagd. Het aantal e-aanvragen WWB bedroeg 10.987 en het aantal e-inschrijvingen bij het CWI bedroeg 104.078.
De komende tijd worden de elektronische mogelijkheden verder uitgebreid. Daarbij kan volgens Aboutaleb gedacht worden aan het toevoegen van nieuwe e-diensten en gegevensuitwisselingen met bijvoorbeeld de Informatie Beheer Groep en het Kadaster.
Ook gaan gemeenten kijken hoe het digitale klantdossier in de toekomst geïntegreerde dienstverlening kan ondersteunen. Voor de hand liggen uitbreidingen daar waar het domein van werk en inkomen raakt aan de WMO, het onderwijs en ook de bijstandsverlening aan 65+ -ers.