Rijk en spoorsector helpen herontwikkeling van vier spoorzones op gang
Het ministerie van VROM, het ministerie van VenW, ProRail en NS gaan de gemeenten Groningen, Amersfoort, Zwolle en Nijmegen ondersteunen bij de herontwikkeling van binnenstedelijke spoorzones. Deze locaties worden nu niet of nauwelijks gebruikt, maar zijn door hun ligging in het centrum bij uitstek geschikt voor wonen, werken en recreëren. Alle partijen streven naar concrete uitvoeringsplannen in 2010, zodat snel daarna de schop in de grond kan. De voorbeeldprojecten moeten lessen opleveren voor andere spoorzone-initiatieven in Nederland.
Binnenstedelijke spoorzonelocaties zijn een typisch voorbeeld van locaties waar nog ruimte te vinden is voor binnenstedelijke (her)ontwikkeling. Om tot ontwikkeling van deze locaties te kunnen komen, is een gezamenlijke inzet van gemeenten en andere partijen nodig. Het gaat hier vaak om complexe locaties met o.a. milieubelemmeringen, externe veiligheidsproblemen en gebrekkige ontsluiting. Dit voorjaar is een onderzoek uitgevoerd naar de haalbaarheid van herontwikkeling van binnenstedelijke spoorzonelocaties. Op basis hiervan zijn de vier voorbeeldprojecten geselecteerd, die worden ondersteund in een nieuw programma Spoorzoneontwikkeling. Het programma Spoorzoneontwikkeling wordt opgenomen in de verkenningentabel van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.
Het kabinet zet zich in voor efficiënt ruimtegebruik voor wonen en werken door onder andere herstructurering van oude bedrijventerreinen en het benutten van ruimte voor binnenstedelijke woningbouw. Het kabinet streeft naar 80.000 tot 83.000 nieuwe woningen per jaar, waarvan 25 tot 40% binnen bestaand stedelijk gebied. De kabinetsambities voor efficiënt ruimtegebruik sluiten naadloos aan bij de visie van de spoorsector.