Persconferentie Trekvliettracé
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Voor u staat een gelukkig mens. Want vandaag bereiken we een doorbraak op het gebied van de mobiliteit en de ruimtelijke ontwikkeling, niet alleen in Den Haag en omstreken, maar in de hele westelijke Randstad.
Ik ben er trots op om samen met wethouder Peter Smit van Den Haag aan te kondigen dat we een begin kunnen maken met de aanleg van het Trekvliettracé, zoals u weet een essentiële schakel in de bereikbaarheid van de Haagse regio.
Dat is mogelijk geworden nu het kabinet 225 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld. Dat is de helft van de aanlegkosten van het tracé, dat het knooppunt Ypenburg via een boortunnel zal verbinden met de Haagse CentrumRing. De rest van de kosten zal worden gedragen door de regionale partners.
De rijksbijdrage aan de aanleg van het Trekvlietracé laat zien dat het kabinet het vlottrekken van de mobiliteit in de Randstad serieus neemt. Den Haag heeft een spilfunctie aan de zuidwestkant van de Randstad; en met de bereikbaarheid van de stad is het al sinds jaar en dag droevig gesteld. Er wordt nu, mede onder de vlag van het project Den Haag Internationale Stad, hard aan gewerkt om daar verbetering in te brengen.
Ik noem de Sijtwendetunnel, onderdeel van de noordelijke randweg N14. Ik noem de Hubertustunnel, die deze zomer opengaat. En nu geven we de aftrap voor het Trekvliettracé. Deze “grands travaux” zijn goed voor het internationale imago en het economische klimaat van de stad.
Beste mensen!
Het rijk staat over het algemeen niet te springen om aan lokale wegen mee te betalen. Waarom nu wel? Dat heeft onder andere te maken dat Verkeer en Waterstaat de bereikbaarheidsproblematiek integraal aanpakt. Dat betekent dat we niet alleen oplossingen zoeken op het hoofdwegennet, maar ook naar het zogenaamde onderliggend wegennet kijken.
Lokale wegen hebben invloed op de verkeersafwikkeling op de hoofdwegen. Zie het Trekvliettracé, dat de A4 zal ontlasten. En zo levert de nieuwe weg een belangrijke bijdrage aan een vlottere doorstroming in de westelijke Randstad, één van de hoofddoelstellingen van het programma Randstad Urgent.
Het is dankzij Randstad Urgent dat er nu een besluit ligt. Het is een goed voorbeeld van hoe ik die processen voor me zie: bestuurlijk druk in plaats van bestuurlijke drukte. En er is tempo gemaakt. Kort gezegd: kiezen – besluiten – en gáán. Zo moet het.
Beste mensen!
Die integrale kijk op de bereikbaarheid delen we met de decentrale overheden. Zoals u weet vind ik het heel belangrijk om samen met de gemeenten, de regio’s en de provincies te zoeken naar oplossingen voor de congestie.
De Commissie-Elverding steunt mij in die opvatting. De commissie heeft me kort geleden geadviseerd om bij grote infrastructurele projecten de verkenningsfase altijd af te sluiten met een politiek besluit over een breed gedragen voorkeursvariant.
Daarvoor moet je met elkaar samenwerken en concrete afspraken maken. Daarom praten minister Cramer, staatssecretaris Huizinga en ik minstens twee keer per jaar met regionale bestuurders over de voortgang van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).
Die “bestuurlijke overleggen” krijgen steeds meer een integraal en gebiedsgericht karakter. Dat klinkt wat ambtelijk, maar wat het in de praktijk betekent is dat we besluiten over infrastructuur – wegen, spoorlijnen, vliegvelden – steeds beter kunnen afstemmen met besluiten over de ruimtelijke ontwikkeling – woningbouw, industrieterreinen, natuur- en recreatiegebieden. En vice versa natuurlijk.
Beste mensen!
Het Trekvliettracé is één van de concrete afspraken die we in het besturlijk overleg van 28 mei met de regio hebben gemaakt. Het past in de integrale, gebiedsgerichte aanpak die we met z’n allen voorstaan. Het is nu zaak voortvarend aan de slag te gaan.
Betekent dat dat morgen de eerste spade de grond in gaat? U kent het spreekwoord: “Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.” Voordat het eerste beton gestort wordt, moeten we nog een hoop werk verrichten. Zo moeten we de details van onze investering van 225 miljoen euro nog nader uitwerken. Ik verwacht dat we daar komend najaar uitkomen.
Eén ding staat voor mij als een paal boven water: burgers en bedrijven in Den Haag, het stadsgewest en de westelijke Randstad zullen veel baat hebben bij het Trekvliettracé. Want een betere doorstroming van het verkeer heeft een positieve invloed op de economie en op de leefomgeving.
Ik complimenteer wethouder Smit met het bereikte resultaat, dat niet in de laatste plaats te danken is aan zijn inspanningen om andere gemeenten tijdig bij het hele proces te betrekken. Ik wens alle partners in dit project heel veel succes in de verdere uitwerking en uitvoering.
Ik dank u voor uw aandacht.