Ondertekening Intentieverklaring Kreekrak
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Welkom op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ik ben blij dat er zoveel partijen naar Den Haag zijn gekomen voor de ondertekening van de Intentieverklaring Kreekrak. Uit uw aanwezigheid blijkt het belang dat overheid en bedrijfsleven hechten aan een economisch gezonde, duurzame en vooral ook veilige binnenvaart.
De binnenvaart moet groeien. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. Want de binnenvaart speelt in mijn visie een hoofdrol in de verdere ontwikkeling van de Nederlandse economie. Een economie waarin het goederenvervoer een heel belangrijke plaats inneemt. Daaraan levert de binnenvaart nu al een behoorlijke bijdrage. 80 procent van het bulkvervoer in Nederland, bijvoorbeeld, gaat per binnenschip.
Wat mij betreft zal het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer alleen maar toenemen. Vooral in het containervervoer liggen groeikansen. Vervoer over water ontlast ons wegennet, het is duurzaam en het is veilig.
Waar het gaat om de economische spankracht van de binnenvaart heb ik in mijn beleidsbrief Varen voor een vitale economie een aantal maatregelen aangekondigd om het marktaandeel van de sector te vergroten. Ik noem het versneld inlopen van achterstallig onderhoud van de vaarwegen en de 62 miljoen euro waarmee ik regionale overheden help om in hun binnenhavens te investeren. En ik zit met alle partijen om tafel om de betrouwbaarheid van de binnenvaart te vergroten. Bijvoorbeeld door via allerlei samenwerkingsverbanden de lange wachttijden in de zeehavens aan te pakken.
Vervoer over water is ook een duurzame manier van transport. Een binnenschip van 9300 ton heeft dezelfde capaciteit als 290 vrachtwagencombinaties. Dat betekent onder andere dat er flink op energie bespaart wordt.
Maar dat kan nog veel beter. Als het goed gaat zorgen nieuwe binnenschepen 2016 voor de schoonste manier van vervoer, en zijn binnenschippers hopelijk al over twee jaar overgestapt op zwavelvrije brandstof. Met het programma ‘VoortVarend Besparen’ steun ik de sector in z’n streven nog meer energie te besparen, nog minder broeikasgassen te produceren en nog minder andere stoffen uit te stoten.
Tenslotte de veiligheid. Gelukkig is de binnenvaart al een heel veilige manier van goederenvervoer. Ook de veiligheid van mensen die langs vaarwegen met vervoer van gevaarlijke stoffen staat op een hoog peil.
Toch moeten we maximaal voorbereid zijn als zich onverhoopt een incident voordoet. Dat betekent dat hulpverleners tijdige, betrouwbare informatie moeten hebben over de gevaarlijke stoffen aan boord van schepen. Bij tankschepen is dat al goed geregeld, maar ook bij kleinere hoeveelheden gevaarlijke stoffen aan boord van containerschepen moet er betrouwbare informatie beschikbaar zijn.
Daarom ben ik ook bijzonder gelukkig met de Intentieverklaring Kreekrak. Want die zal er voor zorgen dat de hulpdiensten langs de vaarweg Rotterdam-Antwerpen beter kunnen reageren op mogelijke incidenten en calamiteiten. Doordat reders en barge operators ladinginformatie over gevaarlijke stoffen in een vroeg stadium electronisch ter beschikking stellen zal het containervervoer op die route veiliger en soepeler verlopen. Als de afspraken die we vandaag maken goed werken, zullen de inspecteurs veel minder aan boord hoeven komen. Dat vertaalt zich in tijdwinst voor de binnenvaart.
Dames en heren!
Een economische gezonde, duurzame en veilige binnenvaart. Daar maken we ons samen sterk voor. De Intentieverklaring die we zodadelijk zullen tekenen gaat ons daarbij helpen. Daarmee krijgt de route Rotterdam-Antwerpen een voorbeeldfunctie. De ervaringen die we op dit traject zullen opdoen kunnen we gebruiken om de ladinginformatie ook in de rest van Nederland te verbeteren.
Ik dank u voor uw aandacht.