Een servicecentrum personeelszaken voor twaalf ministeries
Alle ministeries (op Defensie na) krijgen één gemeenschappelijk servicecentrum voor personeelsregistratie en salarisadministratie. De ministerraad heeft op voorstel van minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ingestemd met de oprichting van zo'n centrum. Volgens planning is het centrum in 2011 gereed en wordt daarmee een besparing van 280 miljoen euro gerealiseerd. Hiermee gaat P-Direkt, de benaming van het nieuwe servicecentrum voor de rijksoverheid, zijn tweede fase in.
In de eerste fase, die in januari 2007 van start ging, is de basis gelegd voor het servicecentrum. Het rijkspersoneelsysteem is opgezet en bij vijf ministeries in gebruik genomen. De personeelsdossierservice, waarin alle personeelsdossiers zijn gedigitaliseerd, is opgezet. Ook is de rijkssalarisservice voor 118.000 ambtenaren tot stand gekomen. Het zelfbedieningsportaal voor het afhandelen van administratieve HR-zaken is ontwikkeld en P-Direkt ondersteunt de ministeries met de invoering daarvan in hun eigen organisatie. Hiermee heeft P-Direkt met de ministeries tot nu toe een rijksbrede besparing van 102 miljoen euro gerealiseerd.
Fase twee betekent het daadwerkelijk bundelen van de gebruikersondersteuning, die nu nog op de afzonderlijke ministeries plaatsvindt. P-Direkt biedt medewerkers, managers en HRM-professionals efficiënte dienstverlening op het gebied van geautomatiseerde administratieve afhandeling van personele processen.