Aanpak problemen 0900-nummers van start
Het pakket regelgeving om de problemen met 0900-nummers, zoals lange wachttijden en intransparante tarieven, aan te pakken treedt 1 juli 2008 in werking.
Kern van de maatregelen is volgens staatssecretaris Heemskerk dat de consument niet langer voor onaangename verrassingen komt te staan en beter wordt beschermd.
Het grootste deel van de maatregelen van Heemskerk treedt al per 1 juli in werking. Zo kan Onafhankelijke Post en Telecom Autoriteit (OPTA) voortaan sneller de toekenning van 0900-nummers weigeren, opschorten of intrekken, bijvoorbeeld als er een vermoeden bestaat dat sprake is van een malafide bedrijf die het nummer wil gebruiken.
Bellen met mobiel
Ook kan OPTA geldstromen richting nummerexploitanten stopzetten bij misbruik en kunnen nummerexploitanten directer worden aangesproken door OPTA. Daarnaast moeten vanaf juli de tarieven voor het bellen naar 0900 nummers, dus ook voor bellen met een mobiel, transparanter worden. Zo moet op het bandje dat je hoort voorafgaand aan een oproep naar een 0900-nummer duidelijk te horen zijn welke kosten er bovenop de kosten van het gesprek komen voor het gebruik van je mobiele telefoon. Hierover bestond veel onduidelijkheid. Zo was sprake van soms hoge tarieven die niet bekend waren bij de consument.
Verder moeten exploitanten van 0900-nummers per 1 oktober 2008 ook laten weten wat het gesprek je maximaal gaat kosten. Met deze maatregelen worden lange wachttijden bij 0900-nummers ontmoedigd. Ook kunnen bedrijven zich nadrukkelijk onderscheiden door te kiezen voor een laag maximumtarief. Op het bandje dat je van tevoren hoort, moet per 1 oktober het maximumbedrag voor het gesprek duidelijk te horen zijn.
Misbruik 0900-nummer
Later dit jaar treedt ook nog een aantal andere maatregelen in werking. Het gaat dan bijvoorbeeld om de bevoegdheid voor OPTA om op te treden als er sprake is van misbruik met een 0900-nummer. Met deze maatregel kan OPTA onder meer zogenoemde 'loze' 0900-nummers, waarbij je niemand aan de lijn krijgt maar al wel betaalt, aanpakken. Als er na 10 minuten wachten nog steeds geen dienst is geleverd, dan is dat voor OPTA een handvat dat er sprake is van misbruik.
Daarnaast moeten nummerexploitanten zich aansluiten bij een erkende geschillencommissie. Wanneer deze verplichting precies in werking treedt is nog niet bekend, omdat nog aan de instelling van een geschillencommissie gewerkt wordt. Met de oprichting van een geschillencommissie kan de consument straks eenvoudig en laagdrempelig zijn recht halen bij conflicten over 0900-nummers.