Inontvangstname rapport commissie Noordzij
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Ik dank u hartelijk voor dit rapport. Het verminderen van onnodige regeldruk heeft de uitdrukkelijke aandacht van dit kabinet. Op het van terrein Verkeer en Waterstaat zijn al belangrijke stappen gezet. Op 1 september 2009 gaat de nieuwe Wet Wegvervoer Goederen in, die een forse vermindering van de administratieve lasten en minder regels voor het bedrijfsleven betekent. Een ander voorbeeld: het IVW heeft vorig jaar het nieuwe frontoffice wegvervoer geopend met als motto: Minder last, meer effect. Uw rapport kan een stap verder betekenen op deze weg naar minder regeldruk.
Als minister van Verkeer en Waterstaat heeft de bereikbaarheid van Nederland uiteraard mijn hoogste prioriteit. En niet alleen omdat het voor de mensen prettig is om een beetje door te kunnen rijden. Een vlot verlopend verkeer is de motor van onze economie. Onze steden en industriegebieden moeten bereikbaar zijn. Zonder verkeer geen handel, en zonder handel geen welvaart. Goederenvervoer is daarbij natuurlijk belangrijk. De leverancier van de Nederlandse winkelcentra, de vrachtwagen vol met grondstoffen, melk die van de boerderij naar de fabriek gaat: alles moet op de juiste bestemming arriveren en vooral op tijd.
Dat laatste lukt niet altijd optimaal. Met uw onderzoek heeft u gekeken wat de rol van regeldruk daarbij is en u heeft onder andere een top 42 van knelpunten opgesteld. Twee knelpunten staan volgens ondernemers met stip op nummer één en twee: congestie en de problematiek rond stedelijke distributie. Ik wil graag op deze beide punten wat verder ingaan.
Wat betreft congestie: het is u bekend dat onlangs de Commissie Elverding haar advies heeft uitgebracht om verbeteringen te bereiken op dit terrein. Het kabinet heeft de adviezen overgenomen en zal binnenkort een actieplan opstellen waarin de acties verder worden uitgewerkt. De commssie Noordzij stelt voor in dit actieplan de optie mee te nemen juridische ruimte te creëren voor praktijkexperimenten, zodat concreet ervaring kan worden opgedaan met nieuwe werkwijzen en instrumenten. Bijvoorbeeld met nieuwe metingsvarianten van de feitelijke luchtkwaliteit tijdens het gebruik en met bijsturingsvarianten van de verkeersstromen via specifieke verkeersmaatregelen. Uw voorstel lijkt mij zeker het overwegen waard en ik zal dan ook bekijken of het in het actieplan kan worden meegenomen.
En dan de problematiek rond stedelijke distributie. Hier zien we al jaren een dilemma. Gemeentes proberen de leefbaarheid van hun binnenstad te verhogen met venstertijden, een verbod op nachtlevering en eisen aan de lengte, breedte en gewicht van een vrachtwagen. Deze regels veroorzaken op hun beurt een verhoging van het aantal voertuigkilometers, omdat bedrijven meer voertuigen in een korte periode van de dag moeten inzetten om alle klanten te kunnen beleveren. Ook kunnen deze regels een negatieve invloed hebben op de economische dynamiek van de binnenstad. Dus het vertrekpunt is goed, maar eigenlijk wordt er met een veelheid aan regels een nieuw probleem veroorzaakt.
Dat is toch een patstelling waar we uit moeten zien te komen. In 2005 is daarom met decentrale overheden en het bedrijfsleven afgesproken dat zij hun verantwoordelijkheid moeten oppakken en hierover afspraken moeten maken. Om dit proces vanuit VenW te ondersteunen is de Commissie Stedelijke Distributie opgericht, om lokale en regionale overleggen te stimuleren, te ondersteunen met advies en instrumenten en eventueel te bemiddelen bij vraagstukken rondom stedelijke distributie. Bedrijfsleven en gemeenten komen daadwerkelijk tot betere afspraken hierover, maar ook de Commissie Stedelijke Distributie gaf in haar rapport aan dat het een moeizaam proces is waar nog veel inzet van alle partijen nodig is.
U doet nu, in aanvulling daarop, onder andere de suggestie om een praktijkexperiment uit te voeren. Een experiment dat beoogt het aantal voertuigkilometers te verminderen en dus ten goede komt aan de leefbaarheid van de binnenstad. Het voordeel van een experiment is dat dit ervaringscijfers oplevert. Bovendien kan het experiment op elk moment worden gestopt mocht de leefbaarheid van de binnenstad in het gedrang komen. Het is bovendien een mooi voorbeeld van een fundamentele aanpak, die u tijdens het hele onderzoek voor ogen stond. Zoals ik al aangaf is de stedelijke bevoorrading vooral een aangelegenheid van gemeenten en bedrijfsleven en het is dan ook mooi dat deze partijen hierbij het voortouw nemen. Maar ik zal dit zeker als aandachtpunt meegeven aan de ambassadeur stedelijke distributie die ik dit najaar hoop te benoemen.
Dames en heren,
Dit rapport biedt voor alle betrokken partijen, maar ook voor mijn ministerie, een flink aantal aanbevelingen voor het verminderen van de regeldruk en de doorstroming van het transport in Nederland. De aanbevelingen helpen uiteraard ook bij het voorkomen van nieuwe belemmeringen. Ik dank de commissie Noordzij daarom nogmaals van harte.