Start Blijf Positief Campagne

Als je rood staat koop je geen nieuw mobieltje, flat screen of merkkleding. Daar lijkt driekwart van de Nederlanders het mee eens ongeacht hun inkomen. Toch staat wel een derde van alle mensen rood of heeft een lening bij de bank (geen hypothecaire lening). Een kwart van de Nederlanders kijkt niet van tevoren naar het totale bedrag dat zij moeten betalen wanneer zij een product op afbetaling kopen.
Opvallend is dat 43% van de mensen met het laagste inkomen er voor zorgen niet rood te staan. Mensen met een modaal inkomen staan vaker rood dan mensen met een benedenmodaal inkomen.
Dat zijn de resultaten van een onderzoek over lenen en rood staan onder meer dan 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Vandaag geeft staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de aftrap van de herstart van de Postbus 51 campagne ‘Blijf Positief’. Deze massamediale campagne moet mensen wakker schudden en bewust maken van het feit dat teveel rood staan, lenen, kopen op krediet of afbetaling niet zonder risico is. Voordat je het weet zit je diep in de schulden. De campagne moet aansporen om in actie te komen om problemen te voorkomen.
Vanaf 9 juni tot 13 juli zijn de nieuwe televisiespots te zien en de radiospots te horen. De boodschap is: ‘Laat je niet gek maken, rood staan is niet zonder risico’. Tijdens de campagne doet de Blijf Positief Bus een tour door verschillende steden in Nederland. Mensen kunnen in de bus en op de website de financieel fit test doen.
Maandag staat de Blijf Positief Bus bij het Regionaal Onderwijscentrum Koning Willem I College in Den Bosch. Staatssecretaris Aboutaleb geeft leerlingen een les over het omgaan met geld. De les is samengesteld door het Nibud.

Ook is de vernieuwde site www.blijfpositief.nl online met de ‘budgetbuddy’, een hulpmiddel waarmee mensen gemakkelijk een overzicht kunnen maken van hun inkomsten en uitgaven. Met tips op de website en een forum wil het ministerie mensen meer inzicht bieden in hun financiële situatie.