Opening ecopassage A35
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
De Tsjechische schrijver Karel Capek verbleef begin jaren dertig van de vorige eeuw enige tijd in ons land. Zijn impressies bundelde hij in het boek Brieven uit Holland, en daarin merkte hij op: ‘God schiep de wereld, maar de Nederlanders, die hebben hun land zelf gemaakt.’
Capek doelde daarbij in de eerste plaats op de polders, de waterwegen en de dijken. Maar zijn observatie is zeker ook van toepassing op het project De Doorbraak, een fraai voorbeeld van waartoe de Nederlandse waterbouw in staat is: een dertien kilometer lange, door mensenhanden gemaakte beek, die belangrijke verbeteringen moet brengen op het gebied van de veiligheid, de natuur en het waterbeheer.
Ik weet niet of Capek heeft geschreven over de Nederlandse overlegcultuur, ook in zijn tijd een belangrijk ingrediënt van het openbaar bestuur. Hoe dat zij, De Doorbraak laat zien dat het poldermodel hier in Oost-Nederland in elk geval springlevend is.
Want het totale project – en dus ook de ecopassage onder de A35, die we zodadelijk gaan openen – is tot stand gekomen in voorbeeldige samenwerking tussen alle betrokken partijen.
Ik wil deze partijen een pluim geven vanwege het feit dat ze zo’n uniek gebiedsgericht project in relatief korte tijd van de grond hebben gekregen. Mijn complimenten!
Dames en heren!
Dit project – De Doorbraak en de daarbij horende ecopassage – is van belang voor de waterveiligheid.
Ik vertel u niets nieuws als ik zeg dat onze rivieren onder invloed van de veranderingen in het klimaat veel meer water te verwerken zullen krijgen.
Over het algemeen denken mensen daarbij aan grote rivieren als Rijn en Maas. Maar ook kleinere waterlopen als de Regge, de Dinkel en de Overijsselse Vecht zullen hun portie krijgen. De Doorbraak zal – als hij over zes jaar klaar is – die extra afvoer kunnen verwerken. Dat resulteert vooral in ontlasting van de waterlopen in en om Almelo, en dat is goed nieuws voor Almelose burgers en bedrijven.
Dames en heren!
Volgens een rapport van de Britse Zoological Society is het aantal soorten, zowel van planten als dieren, sinds 1970 met 25 tot 30 procent is afgenomen. Dat is iets wat tot zorg moet stemmen. We hebben deze wereld tenslotte te leen van onze kinderen en kleinkinderen en hebben dus de plicht om er als goede rentmeesters mee om te gaan.
De Doorbraak levert een bijdrage aan die zorgplicht. Als Ecologische Verbindingszone – en als zodanig onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) – stelt De Doorbraak flora en fauna in staat zich te verplaatsen van het ene natuurgebied naar het andere. In dit geval van de oost- naar de westkant van de Twentse stedenband of andersom.
De barrières voor plant en dier zijn nu nog formidabel. De ecopassage onder de A35 is één van de tientallen kunstwerken die in de naaste toekomst ruim baan zullen geven aan de das, de rietgors, de kamsalamander, de ree en de winde [een karperachtige zoetwatervis]. Ik ben er trots op dat Rijkswaterstaat een bijdrage heeft kunnen leveren aan de totstandkoming van de EHS in deze regio, en dus aan het behoud van biodiversiteit.
Als laatste noem ik de bijdrage die De Doorbraak gaat leveren aan het regionale watersysteem. Aanleg van De Doorbraak – die uiteindelijk de vorm van een meanderend riviertje moet krijgen – leidt tot verbetering van de waterhuishouding en de ecologie van de landelijke Regge.
Dames en heren!
Ik noemde de ecopassage onder de A35 zojuist één van de vele kunstwerken in de Doorbraak. Dat is juist, maar het is wel een essentiële schakel. Want zonder deze passage kan het project niet fungeren als volwaardige ecologische verbinding en als belangrijk onderdeel van de regionale waterhuishouding.
De bundeling van natte en de droge passages onder de A35, uniek in hun omvang, zijn in relatief korte tijd tot stand gekomen met minimale overlast voor de gebruikers van dit drukke stukje snelweg. Dat is vooral te danken aan het waterschap, dat voorbereiding en bouw van het kunstwerk tot in de puntjes heeft gepland.
Ik feliciteer alle betrokkenen nogmaals met de afronding van dit belangrijke onderdeel van De Doorbraak. En ik hoop dat dit project ook zal leiden tot doorbraken in andere delen van ons land, waar ze een voorbeeld kunnen nemen aan de constructieve samenwerking hier in het Twentse land.
Ik dank u voor uw aandacht.