Toespraak minister Ter Horst Uitreiking Politie innovatie Prijs
Dames en heren,
Vernieuwing is een thema dat de politie flink bezighoudt. We zien het aan de inzendingen: vorig jaar waren er 20 korpsen die hadden ingezonden, nu telde de jury er al 24!
Mijn boodschap was vorig jaar: vernieuwing in het ene korps is mooi, maar houd die briljante inval niet binnen het eigen korps! Ik ben blij te merken dat de korpsen steeds meer hun voordeel doen van elkaars innovatiedrift. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de ervaringen van een paar eerdere winnaars van de PiP-prijs.
Bijvoorbeeld die van 2004, de Crisisketen politie en zorg. Het ging om een eerste hulppost voor de politie, zodat u ergens heen kunt met de vele psychische noodgevallen die uw pad kruisen. De projectleider meldde dat het winnen van de prijs enorm heeft geholpen om landelijk aandacht te krijgen. Het project en de filosofie erachter zijn in vele korpsen ingevoerd en dat was zonder de prijs vast niet zo vlot gegaan.
Of neem de winnaar van een jaar later, 2005. Dat was de Landelijke Deskundigheids Makelaar. Bedoeld om de recherche te helpen bij het vinden van de juiste externe deskundige om daders van misdrijven sneller op te sporen. Het project was net gestart toen het de PiP-prijs won. Intussen is de deskundigheidsmakelaar een vaste dienst van de Politieacademie geworden en ingeschakeld in meer dan 500 zaken.
Ook hier is de prijs vooral gebruikt om de communicatie te vergemakkelijken: als je ‘m wint, weet iedereen in één klap wie je bent en wat je te bieden hebt.
De winnaar van 2006 dan, de website politieonderzoeken.nl: burgers die mee kunnen rechercheren in oude moordzaken. Ook deze projectleider liet weten dat de prijs hem veel publiciteit had opgeleverd. En als je de site bezoekt, kun je zien dat verschillende korpsen de methode toepassen. Bovendien wil het KLPD de website misschien standaard gaan aanbieden, naast het programma ‘Opsporing verzocht’.
Bemoedigende berichten dus. Wie de prijs wint, wordt niet alleen rijk maar ook beroemd. Maar op zijn schouders rust een zware verantwoordelijkheid: hij moet de blijde boodschap verkondigen door het hele land. Dat is nou eenmaal het lot van uitverkorenen.
Innovatie is dus geen wedstrijdje tussen de korpsen. Innovatie is een zaak van de politie als geheel. Wat dat betreft is het goed nieuws dat van de totaal 44 inzendingen, er 13 komen van korpsen die voor hun inzending hebben samengewerkt met andere korpsen.
Bovendien heeft de regiopolitie Groningen ingezonden samen met de Voorziening tot Samenwerking.
Hopelijk zien we hier het begin van een ontwikkeling.
Goed nieuws is ook dat het niet alleen de korpsen zijn die meedingen. Een aantal gemeenten heeft inzendingen ondersteund en een derde van de inzendingen is medegefinancierd vanuit de Stimuleringsregeling.
Die ruime opvatting zien we terug in de drie genomineerde inzendingen. Die richten zich elk op een ander aspect van het politiewerk. De informatievoorziening van de agent op straat; de informatievoorziening van degene die aangifte heeft gedaan; en een nieuwe werkmethode van een agent in een grote mensenmassa.
De jury heeft déze drie inzendingen genomineerd, juist om te laten zien dat innovatie betrekking heeft op het hele spectrum van het politiewerk. En dat innovatie een antwoord moet zijn op veranderingen in de samenleving. Want als de maatschappij verandert, dan bewegen de eisen die aan de politie gesteld worden méé.
Beter gezegd: dan worden er gewoon méér eisen gesteld. Niet alleen meer boeven vangen, maar ook transparant werken, de nieuwste technologie gebruiken, de afstand tot burgers verkleinen en de samenwerking met haar partners verbeteren.
Die maatschappelijke verantwoordelijkheid is gelukkig diep doorgedrongen bij alle korpsen en die is met ambitie en creativiteit vormgegeven in de inzendingen.
Ik ga naar de drie genomineerden. U merkt het, we naderen de ontknoping.
Om te beginnen het project Attenderingsservice van de regiopolitie Groningen en de Voorziening tot Samenwerking. Politiemensen krijgen op straat informatie vanuit de politiesystemen op basis van hun rol en hun positie op dat moment. Bijvoorbeeld op grond van het feit dat ze als buurtagent verzeild raken in een uit de hand gelopen burenruzie. De jury meent dat het project zorgt voor de broodnodige focus in de grote stroom informatie waarover de politie beschikt.
Tweede genomineerde is het Aangiftevolgsysteem van de regiopolitie Noord-Holland Noord. Dit systeem vergroot, tot vreugde van de jury, de transparantie en de klanttevredenheid. En het is bovendien makkelijk uit te breiden met meer toepassingen. Zoals het boetevolgsysteem, dat zojuist is beloond met de Aanmoedigingsprijs.
De derde in het rijtje is Search, Detect and React van de Politieacademie. Dit project is niet gericht op technologie, maar op de werkwijze van agenten. Op een attitudeverandering van politiemensen die te maken krijgen met grote evenementen en dito mensenmassa’s.
Drie uitstekende finalisten. Ik licht een tipje van de sluier op, maar eerst doe ik een oproep aan álle politiemensen die betrokken zijn bij een van de inzendingen: blijf vooral doorgaan met uw project. Ook als u niet wint, doet u onmisbaar werk. Vooruitgang binnen de politie is vooruitgang voor de samenleving.
Goed dan: de winnaar van de Politie innovatie Prijs 2007 biedt volgens de jury een handzame werkmethode, die niet alleen bijdraagt aan de opsporing, maar die ook de veiligheid van de agent op straat vergroot. Dit project helpt agenten op straat doeltreffender én veiliger werken.
Weet u het al?
Daar komt-ie: de winnaar van de Politie innovatie Prijs 2007 is de Attenderingsservice van de regiopolitie Groningen en de Voorziening tot Samenwerking!
Van harte!