Heemskerk: 'Consumentenautoriteit hard nodig'

'De Consumentenautoriteit is hard nodig.' Dat zei staatssecretaris Heemskerk op 22 mei 2008 bij het in ontvangst nemen van het jaarverslag van de toezichthouder.

Te veel consumenten worden slecht geïnformeerd en op het verkeerde been gezet.

Overal waar de Consumentenautoriteit onderzoek doet treft ze overtredingen aan: bij webwinkels, in algemene voorwaarden of SMS-diensten. Te vaak worden de rechten van de consument geschonden.
Heemskerk: 'Het optreden van de toezichthouder is goed voor de consumenten, maar ook goed voor de bedrijven die zich wel aan de regels houden.'
In 2007 heeft de autoriteit haar aandacht met name gericht op prijzenfestivals, internethandel, algemene voorwaarden, garantie en conformiteit en de reisbranche. De toezichthouder deed 99 onderzoeken naar nationale inbreuken en vijftien naar grensoverschrijdende inbreuken. In één zaak heeft de autoriteit een sanctie opgelegd van 88.000 euro.

De Consumentenautoriteit constateerde dat:

  • bij negentig procent van de onderzochte webwinkels één of meer tekortkomingen voorkomen;
  • bij dertien onderzochte sets algemene voorwaarden er twaalf één of meer onredelijke bedingen bevatten;
  • bij een defect product en garantie de consument ten onrechte wordt doorverwezen naar de fabrikant;
  • aanbieders van SMS-diensten een 'gratis' ringtone aanbieden, maar daarna een abonnement afsluiten.

ConsuWijzer

ConsuWijzer, het loket dat consumenten informeert over hun rechten en plichten, blijkt een waardevol instrument. Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit: 'We hebben diverse zaken aangepakt na meldingen op ConsuWijzer. We zien het versterken van de consument als een belangrijke taak. Een weerbare consument dwingt ondernemers zijn rechten te respecteren.'