Antwoorden op kamervragen over uitlating veiligheidsdeskundige dhr. De Wijk

Antwoorden op kamervragen van het lid Brinkman (PVV) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht dat de veiligheidsdeskundige dhr. De Wijk vindt dat de rampenbestrijding en crisisbeheersing totaal krankzinnig is georganiseerd. (Ingezonden 24 april 2008)

1. Vraag
Heeft u kennisgenomen van het bericht “Deskundige laakt rampenbestrijding in Nederland”? 1)

1. Antwoord
Ja.

2. Vraag
Deelt u de mening van de heer De Wijk dat de organisatie van crisisbeheersing en rampenbestrijding totaal krankzinnig is georganiseerd? Zo neen, waarom niet?

3. Vraag
Deelt u de mening dat de rampenbestrijding behoorlijk complex is georganiseerd en dat dit een snelle en effectieve inzet bij een grote rampenbestrijding niet ten goede komt? Zo neen, waarom niet, zo ja hoe gaat u verbeteringen aanbrengen?

Antwoord op de vragen 2 en 3
De heer De Wijk overdrijft als hij de organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing krankzinnig georganiseerd noemt. Ik deel wel zijn opvatting dat het complex is georganiseerd. Dat is deels onvermijdelijk: bij de bestrijding van rampen en crises zijn nu eenmaal vaak vele organisaties en functionarissen betrokken. Onze bestuurlijk gedecentraliseerde overheidsorganisatie is per definitie complex in relatie tot ´command & control´ in een crisissituatie. Het beleid is er op gericht onder andere door vaker en beter te oefenen door bestuurders en andere veiligheidspartners om tijdens rampen en crises slagvaardig te kunnen handelen.
Een en ander neemt niet weg dat zowel horizontaal (tussen de ministeries), verticaal (medeoverheden), als diagonaal (bedrijfsleven, organisaties en burgers) verder aan slagkracht gewonnen kan worden. Er is door mij reeds een aantal initiatieven genomen.
Op regionaal niveau worden de verantwoordelijkheden van het veiligheidsbestuur en hun voorzitter, mede in relatie tot de operationele diensten en overige betrokken partijen, helder in het wetsvoorstel op de veiligheidsregio’s beschreven.
Op nationaal niveau hebben diverse vakministers primaire verantwoordelijkheden bij crises op hun eigen vakgebied (terrorismebestrijding, gezondheidszorg, kernongevallenbestrijding etc); de algehele coördinatie vindt plaats onder leiding van het Ministerieel BeleidsTeam. Mede in het kader van het programma Nationale Veiligheid worden verdere voorstellen ontwikkeld om de slagkracht van de crisisorganisatie te verbeteren. Zodra deze voorstellen een definitieve vorm hebben gekregen, zal ik de Tweede Kamer informeren.

1) http://www.telegraaf.nl/binnenland/3816702/__Rampenbestrijding_slecht___.html?cid=rss