Consumentenautoriteit legt boete op aan UPC
Kabelbedrijf UPC krijgt een boete opgelegd van in totaal 303.000 euro van de door het ministerie van Economische Zaken opgerichte Consumentenautoriteit.
Het bedrijf gedroeg zich niet volgens de regels bij het aanbieden van digitale televisie.
UPC bood abonnees de 'mediabox' aan die nodig is om het digitale televisiesignaal te kunnen ontvangen. Aan de mediabox was een abonnement op digitale televisie gekoppeld, waarvoor consumenten, eventueel na een gratis proefperiode, moesten betalen. Tussen januari 2007 en april 2007 hanteerde UPC hierbij onder meer de verkoopmethoden colportage en telefonische verkoop. Bij ConsuWijzer en de Consumentenbond kwamen veel klachten binnen van consumenten over de wijze waarop de mediabox werd aangeboden. ConsuWijzer en de Consumentenbond ontvingen veel klachten van consumenten over de wijze waarop de mediabox werd aangeboden.
De consumentenautoriteit is daarom een onderzoek begonnen. 'Consumenten zijn op basis van misleidende of onjuiste informatie overgehaald een dienst af te nemen waar ze zelf niet om hadden gevraagd en waarvoor ze moeite moesten doen om er vanaf te komen', aldus de Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit. 'Dit is in strijd met de elementaire regels van het consumentenrecht.'