Onderzoek naar het passeren van een rood sein bij Harmelen op 29 maart 2007
Onachtzaamheid van de machinist was volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat de reden dat een reizigerstrein op 29 maart 2007 bij Harmelen met hoge snelheid een rood sein passeerde. De trein kwam uiteindelijk tot stilstand op een invoegend wissel waar op dat moment ook een goederentrein naar toe reed. Uit het onderzoek van de inspectie blijkt dat de machinist van de reizigerstrein niet voldoende aandacht had voor de seinen. De machinist miste een geel sein bij het inhalen van de goederentrein miste hij een geel sein. Het daaropvolgende rode sein merkte hij te laat op, waarna hij wel direct een snelremming inzette. Hij kon echter niet voorkomen dat de trein nog met 104 kilometer per uur voorbij het rode sein schoot. De goederentrein op het andere spoor kwam ruim voor het wissel tot stilstand. Naar aanleiding van het voorval wil de inspectie dat NS Reizigers onderzoekt of voorkomen kan worden dat treinen met deze snelheid een rood sein passeren. Een manier zou volgens de inspectie zijn om de automatische treinbeïnvloeding (ATB) al vóór het rode sein te laten ingrijpen als er niet genoeg wordt afgeremd.