5,4 miljoen euro voor taal- en rekenverbeterprojecten
Basisscholen kunnen subsidie aanvragen om hun taal- en rekenonderwijs te verbeteren. Staatssecretaris Dijksma stelt 5,4 miljoen euro beschikbaar voor taal- en rekenverbeterprojecten.
De projecten maken deel uit van de Kwaliteitsagenda Primair Onderwijs. Ervaringen met vergelijkbare projecten leverden zeer enthousiaste reacties op bij leerkrachten, kinderen en hun ouders door het snelle resultaat. Doordat scholen met minimaal tien andere scholen deelnemen aan een taal- en rekenverbeterproject leren scholen van elkaars ervaringen. Ook vormt het monitoren van de opbrengsten een belangrijk onderdeel van de trajecten. Leerkrachten en schoolleiders evalueren hun aanpak systematisch en passen hun lesgeven daarop aan.
Op deze manier wordt duidelijk welke aanpak het meest succesvol is. Scholen die al werk maken van het verbeteren van hun taal- en rekenonderwijs kunnen ook in aanmerking komen voor een subsidie om hun opbrengsten te monitoren en om hun bewezen aanpakken verder te ontwikkelen en te implementeren. De PO-Raad wil deze succesvolle methodes verspreiden.
De taal- en reken verbetertrajecten zijn geïnspireerd door de eerder gestarte taalpilots onderwijsachterstanden zoals het project Leesinterventie Noord-Nederland. Hierbij krijgen scholen in Drachten ondersteuning van specialisten bij het kiezen van een goede leesmethode en het gebruik daarvan in de klas, het monitoren van de leerlingresultaten en het professionaliseren van leerkrachten. Veel kinderen gingen al binnen een paar weken beter lezen. De kwaliteitsagenda 'Scholen voor Morgen' bevat ambitieuze doelstellingen van het kabinet en het onderwijsveld om de onderwijsopbrengsten blijvend te verbeteren. In 2011 moeten de gemiddelde leerprestaties voor alle groepen leerlingen op taal en rekenen aantoonbaar zijn gestegen ten opzichte van 2005.
Staatssecretaris Dijksma stelde deze agenda samen met het veld op. Onder het motto 'wat slecht is moet goed, en wat goed is moet beter' legt Dijksma de focus op de basisvaardigheden taal en rekenen.